zwanendriften word per 1 januari 2018 verboden omdat het zeer dieronvriendelijk is.Waarom niet meteen nu het besluit is genomen?

vleugels van zwanen worden geknipt zodat ze niet weg kunnen maar ook niet kunnen vluchten voor vijanden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Honderden van deze majestueuze vogels zijnslachtoffer van het zogeheten ‘zwanendriften.’
Zwanendriften is het wegvangen en verkopen als siervogel of illegaal voor dons, veren en vlees.
Eerst worden zij ‘geleewiekt’, er wordt een stuk vleugelbot, het middenhandsbeen, zonder verdoving afgeknipt, waardoor de dieren niet meer kunnen vliegen en makkelijk te vangen zijn.

Het zwanendriften is al eind jaren 1990 per wet verboden, maar dankzij een overgangsperiode van t i e n jaar en nog eens een extra ontheffing van v ij f jaar door de toenmalig minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Gerritje Verburg, kon het driften van zwanen voor vlees, dons en veren jarenlang doorgaan. Deze ontheffing is inmiddels verlopen en wordt niet vernieuwd. Echter, een verbod op het houden van zwanen voor de sier is niet in de wet opgenomen en daarom kunnen zwanendrifters hun activiteiten nog steeds voortzetten onder het mom dat de dieren als ‘siervogel’ worden verkocht.
Voor het dierenleed als gevolg van het verstoren, vangen, leewieken en vervoeren van de vogels maakt dat geen verschil. Bovendien is er nauwelijks controle op wat er na verkoop met de zwanen gebeurt. En hoewel ook het leewieken vanaf 2018 verboden is, hebben zwanendrifters al aangekondigd dat ze vanaf die tijd de dieren gaan kortwieken en hun bedrijf verder gewoon voortzetten.

Op initiatief van de werkgroep ‘Stop het zwanendriften’ hebben we vandaag een petitie aangeboden aan de leden van de Tweede Kamer om hen op te roepen ervoor te zorgen dat deze – letterlijk – Middeleeuwse praktijk nu echt stopt.

http://www.worldanimalprotection.nl/nieuws/2015/Bescherm_de_Nederlandse_zwanen.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanuit het rechtszekerheidsbeginsel moet je mensen die zich met een bepaalde activiteit bezig houden de kans geven zich voor te bereiden op nieuwe wetgeving aangaande die wetgeving. Anders zou de rechter weleens kunnen besluiten dat een handhavingsactie onrechtmatig is.