Is dit de normale gang van zaken bij de politie en wat kan mijn straf zijn?

Een tijdje geleden heb ik op een Chinese website waar ik op zoek was naar extra batterijen voor mijn telefoon bij de bestelling ook 2 balletjespistolen gedaan omdat ze zo goedkoop waren en ik wel eens wilde weten hoe die dingen nou echt werken.

Toen alles bezorgd was (onaangeroerd door de douane) vond ik de kwaliteit van de pistolen wel erg slecht en heb ik ze op marktplaats gezet om te kijken wat de gek ervoor wilde geven.

Door deze domme zet stonden er afgelopen zaterdag 2 agenten op de stoep die met mij over die advertentie wilden praten. Ze hadden een kopie van de advertentie bij zich, legden uit dat het hebben van- en het verkopen van- dit soort pistolen strafbaar is en namen ze in beslag. Ze noteerden mijn gegevens maar ik kreeg geen proces verbaal. Ze vertelden dat ze me zouden bellen voor een afspraak om een verklaring af te leggen op het bureau. Maar tot vandaag ben ik nog niet gebeld en zit in onzekerheid. Ik heb geen idee meer hoe ze heten en ik heb ook geen contactgegevens o.i.d. van ze gekregen.
Ik vroeg me af of het gebruikelijk is om de boel op deze manier af te handelen

Daarnaast heb ik me best wel bang laten maken door wat er op internet staat qua straffen. Je komt absurd hoge bedragen tegen (7600 euro bijvoorbeeld voor het in bezit hebben van)

Maar ook persberichten over mensen die met zo'n pistool op straat hebben lopen schieten en daarmee mensen hebben afgeschrikt en er met een boete van 150 euro vanaf zijn gekomen

Heeft iemand tips/antwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Wazig verhaal.
Hebben die politie-agenten zich gelegitimeerd?

Ik hoop maar voor jou dat het geen nep-agenten waren.
Ik kan me voorstellen dat oplichters dat soort advertenties ook in de gaten houden en er op die manier met je spullen vandoor gaan.

Tips?
De politie bellen!
Vragen wat de stand van zaken is!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo die minnen?
Je ziet het steeds vaker dat politie dat soort sites in de gaten houden en hier sneller werk van maken ja. Via marktplaats is alleen vreemd omdat jouw adres hier niet op af te lezen is en zij er dus via een reactie achter moeten komen. Als dit is gebeurd ben ik ook inderdaad benieuwd of de agenten zich geidentificeerd hebben. Hebben zij de spullen in beslag genomen? hier krijg je meestal wel een bewijs van. helaas zijn balletjes pistolen echt verboden en kan de prijs van de boete ook enorm verschillen omdat dit door de officier van justitie wordt bepaald. Ik weet niet hoe lang geleden dit is gebeurd maar normaal gesproken krijg je binnen 6weken wat te horen. Je kan natuurlijk altijd even bellen naar de politie, die slaan alles op en kunnen je een prima uitleg geven. Want volgens mij zit jij jezelf helemaal op te vreten van binnen! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dit is geen gewone handelwijze. met n kopie van je ad komen is sowieso flauwekul. ze moeten n officieel stuk kunnen overleggen op grond waarvan ze iets vorderen en evt je huis betreden. altijd id vragen en hun registratienummer telefonisch checken.idd gewoon politie bellen. mocht blijken dat dit echte agenten zijn meteen n advocaat bellen want deze actie mist juridisch elke grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken legitimeren die agenten zich..en zo niet dan ben jij gerechtigd naar hun identiteitspapieren te vragen.

Indien dit alles niet geschied is, zul je nooit weten of de betreffende 'heren' al dan niet goedkoop aan hun pistooltjes zijn gekomen..en dus nep agenten waren..

Ook is het mogelijk dat ze bij jou geen opzet hebben aangenomen en het 'er verder maar bij lieten zitten'

Of..je krijgt alsnog een oproep om op het bureau te verschijnen..

Wees daar echter niet bang voor..maar geef aan dat je geheel ter goeder trouw hebt gehandeld en niet wist dat dit artikel ook onder de vuurwapen wet viel.

Maak tenslotte je excuses en vraag hen je dit niet al te zeer aan te rekenen.

Ik vermoed dat je het er zo wel zonder kleerscheuren zult afbrengen..Ik hoop dat in elk geval van harte voor jou..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, je hebt in elk geval uit deze zaak geleerd dat je je handen beter van wapens, of artikelen die op wapens lijken, af kunt houden. Als de politie, net al ik trouwens, gelooft aan jouw goeder trouw, krijg je wellicht alleen maar een politie sepo..dat is niet meer dan een waarschuwing. Groet, Ton
Ja, dit is een redelijke normale gang van zaken, zoals u het hier omschreven heeft.

De politie houdt sites als Marktplaats in de gaten. Op het moment dat er een advertentie wordt geplaats waarin spullen worden aangeboden die verboden zijn middels de Wet Wapen en Munitie (WWM), dan volgt er een huisbezoek. Als u de agenten vrijwillig binnen laat en de goederen afstaat, dan krijgt u hier (later) een schriftelijk ontvangstbewijs van opgestuurd. Vervolgens zal er op het bureau een dossier worden opgemaakt voor justitie.

Omdat de politie voor het opmaken van het dossier, het horen van u als verdachte etc de politiecomputer nodig heeft, zal het verhoor op een later tijdstip op een politiebureau gaan plaatsvinden. U zal een uitnodiging krijgen, om op het bureau te verschijnen.

Zoals het nu gegaan is, is het op de nette manier opgelost. U had namelijk ook direct aangehouden kunnen worden en mee worden genomen naar het bureau. Dit is echt een stuk onplezieriger.

U heeft in dit geval de agenten waarschijnlijk zelf binnengelaten. Wat nu als u dit geweigerd had?

Op grond van de WWM is het vrij makkelijk om een machtiging te krijgen, om het huis te doorzoeken. Misschien hadden de agenten dit van tevoren al geregeld. Als dit nog niet gebeurd was, hadden ze het huis kunnen "bevriezen"en telefonisch de machtiging alsnog kunnen regelen.

De Officier van Justitie zal u over een tijdje een transactievoorstel doen. Hoogte van de straf zal afhankelijk zijn van uw verleden. Ook kan het zijn dat de OvJ afziet van een transactievoorstel en de zaak direct voor de rechter gaat brengen.

Het is dus nog even afwachten wat er uit deze zaak komt. Ga er echter vanuit dat u eerst wordt opgeroepen voor verhoor. Deze oproep kan nog wel een paar weken op zich laten wachten, als het druk is. reken u dus niet rijk, als u aanvankelijk niks hoort.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
...jaren geleden had een vriend van mij een soort groot waterpistool, leek meer op een soort automatisch geweer, deze was zwart en ooit gekocht tijdens een vakantie door vriend. Dit waterpistool lag per toeval op de hoedenplank in de auto...auto geparkeerd en de stad in..uren later vonden we een briefje in de auto (waar kennelijk dat waterpistool lag) dat de politie het voorwerp in beslag had genomen en dat we ons konden melden op het politiebureau indien we hier meer over wilde weten. Het waterpistool zag er te echt uit, dus strafbaar en is daarom in beslag genomen (dat stond erbij). We hebben geen contact opgenomen en hebben ook nooit meer iets ervan gehoord.
Op Marktplaats geef je je adres niet, maar dat is natuurlijk voor de politie een simpel iets om te achterhalen. Het lijkt me niet dat er zomaar iemand (die niet van de politie zou zijn) dit bij je heeft opgehaald. Neem contact op met de politie en leg je verhaal uit. Wellicht, ook omdat je het gewoon hebt afgegeven en er geen sprake lijkt van opzet of misbruik, dat het met een sisser afloopt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan best zijn dat de politie nog meer (strafbare) feiten van jou aan het verzamelen is. Indien je geen adresgegevens aan marktplaats hebt doorgegeven, hebben ze je via je provider opgespoord. Als dat het geval is, is het goed mogelijk dat ze monitoren wat je allemaal nog meer via internet uitspookt. Wees daar wel voorzichtig mee!

Voor alle duidelijkheid:

# de rechter beslist welke straf je krijgt

# de officier van justitie beslist of het nodig is om de zaak bij de rechter voor te leggen, of om zelf een transactievoorstel te doen (= acceptgiro/boete), of om de zaak te seponeren (= helemaal niets doen)

Het lijkt mij dat je nogal 'onnadenkend' hebt gehandeld. Niet wetende dat je iets strafbaars deed. Dit pleit je niet vrij, want je had het KUNNEN weten, maar de meeste rechters of officiers van justitie hebben hier begrip voor. Het feit dat je een pistool te koop aanbiedt maakt jou een handelaar in verboden wapens. Dit is dus wel wat erger dan iemand die zo'n wapen in zijn bezit heeft. Wat jij als verdediging kunt aanvoeren, is dat het om een eenmalig aanbod gaat, en het feit dat je zo stom bent om het via marktplaats te doen. Een slimme handelaar doet dat niet. Wat er precies gaat gebeuren is niet zeker, maar je zult verhoord worden en als het allemaal zo gegaan is, zoals je beschrijft, dan is de kans groot dat de straf wel meevalt. Iedereen doet wel eens iets stoms en als je laat merken dat je het heel vervelend vindt en er ontzettend van geschrokken bent, kan de officier van justitie of rechter best weleens van mening zijn dat je het nooit weer zal doen. Een hoge straf wordt alleen gegeven/geëist ter voorkoming van herhaling. Laat duidelijk merken dat je het nooit meer zal doen! Met wat geluk, krijg je een acceptgiro thuis en hoef je helemaal niet bij de rechter te verschijnen.

Moet je wel voorkomen (bij de rechtbank) dan kun je verwachten dat je voor bezit, importeren of doorvoeren en verhandelen van verboden wapens wordt verdacht. Tip: neem niet je hele vriendenkring mee naar de rechtbank, dan loop je alleen maar kans op dat de rechter een voorbeeld-straf gaat opleggen. Maar stel dat je veroordeeld wordt, dan verwacht ik een zeer lage straf. Ben je het niet eens met de hoogte van de straf, dan kun je ook nog 2 maal in beroep gaan bij een andere rechter. Een veroordeling op je naam is niet leuk, maar hier kom je heus wel overheen. Accepteer de situatie en zorg voor een goede verdediging!