Heb ik recht op geld terug van de opticien?

Ik heb bij een zg goeie opticien een hele dure multifocus bril gekocht(1100euro) De glazen bevallen echter totaal niet en ondanks 100% inzet mijnerzijds raak ik niet gewend en is er nog steeds een gevoel van desorientatie. Ook is er volgens de opticien goed gemeten en is het normaal dat er bv in de verte minder scherp zicht is dan met gewone brillenglazen.Moet ik genoegen nemen met zijn aanbod om gewone glazen met een leesbril voor hetzelfde geld te leveren of kan ik mijn geld terugeisen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (2)

Geld terug niet direct, de opticien heeft wel een inspanningsplicht jou tevreden te stellen, mits jou verwachtingen redelijk zijn of conform het geadverteerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zult je geld niet terug kunnen eisen, tenzij hier vooraf duidelijke afspraken over zijn gemaakt. Maar je hebt wel recht op producten voor een gelijke waarde. Zoals hiervoor al terecht wordt gezegd heeft de opticien een inspanningsverplichting om jou tevreden te stellen. Het is bekend dat het wennen aan multifocale glazen dikwijls problemen oplevert en soms niet lukt. Het is daarom normaal dat de opticien hierover vooraf afspraken met je maakt.

Je zou om te beginnen er de algemene voorwaarden van de zaak op na kunnen slaan. Ik denk wel dat het redelijk is dat de opticien je wat meer compenseert dan met een normale bril met leesbril. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe de kwaliteit van de bril en leesbril zijn, maar vraag er bijvoorbeeld nog een zonnebril bij en als het kan op sterkte. Maar ik zou er ook nog eens heel erg op aandringen om de metingen nog eens een keer heel goed te doen. Ik weet uit ervaring dat er dikwijls meerdere afwijkende metingen kunnen zijn.

Belangrijk is dat je bijvoorbeeld een week - zoveel mogelijk - geen bril of contactlenzen draagt - als je die hebt. Het is belangrijk dat je ogen helemaal tot rust zijn gekomen om een goede meting te kunnen uitvoeren. Wat die opmerking van je opticien over minder goed zicht betreft die lijkt me niet juist en zeker niet bij zo'n dure bril. En die opmerking heeft hij zoals ik begrijp niet vooraf gemaakt maar nadat je niet tevreden was. Het lijkt me een beetje dat die opticien je een beetje wil afwimpelen dus gewoon de zaak goed uitpraten en als hij niet zelf de baas is dan moet je het met de eigenaar uitpraten.
Ceeve