In de wet BIG staat beschreven de verpleegkundige voor hun strafbepaling onder de tuchtrecht vallen, maar hoe zit dit met leerling verpleegkundige ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Antwoorden (2)

Leerling verpleegkundige vallen niet onder het tuchtrecht maar onder de gewone strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord van Sjaar vind ik meerwaarde hebben vanwege de uitleg, maar vooruit, plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Kees! Je hebt gelijk...Ook ik had mijn boeken kunnen pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou in mijn geval weinig zoden aan de dijk gezet hebben met de zr. Meyboom serie. :-)
Dan val je onder het gewone strafrecht.
Je werkbegeleiding en de instelling waar je stage loopt of je interne opleiding volgt, is dan verantwoordelijk voor jou.
Zelf blijf je echter wel verantwoordelijk voor je bekwaamheden. Zo mag je geen morfine toedienen wanneer je dit in de opleiding nog niet heb behandeld en geoefend. In dat geval kunnen de instelling waar je werkzaam bent, je school en de werkbegeleiding actie ondernemen.

Bij een ernstige fout, met gevaar voor leven van de patiënt, zonder dat je bekwaam bent bij een handeling, kan er besloten worden dat je moet stoppen met de opleiding, nooit meer een opleiding in de zorg mag volgen, of dat je een straf krijgt opgelegd. (geldboete/ taakstraf). Uiteraard mag je dan ook nooit werkzaam zijn in de gezondheidszorg.

Bij kleine fouten blijft de werkbegeleiding en de school verantwoordelijk. Zij moeten dit reflecteren met de leerling en acties ondernemen om herhaling te voorkomen. De instelling kan er dan voor kiezen om je over te plaatsen naar een andere afdeling of andere instelling wanneer zij voelen dat het vertrouwen gesschendt is, om de kwaliteit van opleiding en zorg op niveau te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+