Hoe te schrijven en te groeten als gemachtigde in officiële stukken?

Door de eigenaar van een auto ben ik gemachtigd de zaak (Wet van Mulder) m.b.t. een verkeersboete af te handelen (aangezien ik op dat moment gebruik maakte van de auto). Hoe dien ik de brieven te schrijven en aan het einde te groeten? Dit aangezien ik wettelijk gezien niet namens mezelf spreek (kan ik dus wel in 'ik' vorm schrijven) maar uit naam van de geen die me gemachtigd heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (4)

Het is helemaal niet belangrijk of zo'n officieel stuk in de ik-vorm wordt geschreven en hoe en of er wordt gegroet.

Er is maar één ding belangrijk, en dat is dat je helder en duidelijk uitlegt wat er aan de hand is. Zorg dat er geen enkel misverstand kan ontstaan over wat je bedoelt. Als je namens een ander schrijft, geef dat dan gewoon duidelijk aan. Je brief zal niet beoordeeld worden of 'ie officieel genoeg is, maar of je duidelijk uitlegt,wat er aan de hand is, en wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dergelijke brief kan je beginnen met Geachte heer ..., of Geachte mevrouw ....,
Daarna beschrijf je wat er aan de hand zonder het over ik of jij te hebben. Je spreekt degene aan met u (hoeft niet met een hoofdletter!). Een feitelijke beschrijving van wat er aan de hand is: Op .... oktober 2010 is dit en dit door u geconstateerd... of zoiets.
En het doel van de brief beschrijven.

Uiteindelijk sluit je af met: Indien u vragen hebt, kunt u contact mij opnemen.

Met vriendelijke groet,

Pietje de Pietert

Degene die het leest weet niet dat jij het schrijft, dus kan je schrijven alsof je die ander bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Openen met: "Namens en in opdracht van ...., eigenaar van de auto, en omdat ik ten tijde van het geconstateerde feit de auto bestuurde, reager ik hierbij op .....

Toegevoegd na 19 uur:
reager m/z reageer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AJe begint met: Als gemachtigde van Die en die schrijf ik U deze brief.

En je eindigt met: Mede namens Die en die groet ik U met hoogachting..

Daarna onderteken je.

Groet,

Ton