hoe hard kan je harder rijden zonder boete?

hallo,

Als ik 100 mag en ik rijd 104 kan je dan geflitst worden?
en als je 120 mag en ik rijd 124 kan je dan geflitst worden?

hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Houd je gewoon aan de snelheid.
SentWierda
5 jaar geleden
Hou je altijd aan de maximumsnelheid. En als je toch te snel wilt rijden (waar dat niet mag), doe dat dan vanwege de portemonnee liever in Duitsland dan in Nederland: de boetes in Duitsland zijn erg laag.

Antwoorden (1)

Oneindig hard als je maar niet gesnapt wordt, je vraag zal zijn:

Bij welke snelheden kan ik bekeurd worden?

Algemeen:

1. Meetcorrectie

Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle flitsapparatuur.

2. Ondergrens voor bekeuren

Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.

--
Jouw voorbeelden

In het geval van een weg waar geldt dat je 100 km/u mag rijden zou je dus een gemeten snelheid van 106 km/u kunnen rijden zonder boete te krijgen en een gemeten snelheid van 107 km/u om wel een boete te kunnen krijgen.
106 km/u - 3km/u of 3% (~3km/u) =103 km/u MAAR omdat er dus een ondergrens voor 4 km/u geldt ben je pas bij 104 km/u na aftrek beboetbaar.

---
Voor 120 km/u geef ik geen antwoord. Je kan dan beter het voorbeeld van 130 km/u volgen:
Snelheid bij 130 km/u limiet
Een automobilist rijdt op een 130-km weg 136 km/u volgens de meetapparatuur. De politie trekt hiervan 5 km meetcorrectie af (3% van 136). Deze automobilist krijgt een bekeuring voor 1 km/u te hard rijden.

Hier geldt de ondergrens dus niet.
----
Ozewiezewoze... merkt terecht op dat bijna alle snelheids meters (expres) een te lage waarde aangeven Dus als je 100 op de teller rijdt, rij je in werkelijkheid ongeveer 95 km/u. Dat bij elkaar opgeteld geeft je een flinke marge.

Op een navigatiesysteem met GPS klopt de snelheid beter met de werkelijke snelheid (met een lichte vertraging). Je nav. geeft dan ook bijna altijd een hogere snelheid aan.
Toegevoegd op 04 juli 2018 12:28: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus !
Maar er is nog een belangrijke factor !
De meeste kilometertellers wijken een procent of 5 af.
100 km/u op de teller is in werkelijkheid nog maar zo'n 95 km/u.
LeonardN
5 jaar geleden
Klopt daarom spreek ik ook steeds over gemeten snelheid. Daarmee bedoel ik wat de politie meet. Zal vanmiddag nog wat toevoegen.
ItisILeClerc
5 jaar geleden
De meetcorrectie is volledig irrelevant.
Die corrigeert de snelheid die de politie meet, en die ken je niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Die is zeker niet irrelevant. De politie-apparatuur is geijkt dus die meet de daadwerkelijke snelheid. Daarvan gaat een meet correctie af. Dus als zij 106 meten gaat daar ongeveer 3km af en val je dus met 103 km binnen de ondergrens. De snelheid die de politie meet moet gelijk zijn aan de daadwerkelijke snelheid.