Wanneer mogen militairen burgers aanvallen onder internationaal recht?

Militairen mogen militairen aanvallen, maar ze mogen in principe geen burgers aanvallen. Hoe zit dat dan met burgers die misdaad plegen tegen de staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Voor burgers die misdaden tegen de staat begaan hebben we de AIVD.

De AIVD doet in binnen- en buitenland onderzoek om tijdig dreigingen en risico’s te onderkennen voor de nationale veiligheid.

Dergelijke dreigingen en risico’s kunnen gericht zijn tegen de Nederlandse samenleving als geheel maar ook tegen instellingen, organisaties of individuele burgers. Daarbij kan het gaan om geweldsdreigingen, met als doel fundamentele maatschappelijke veranderingen te realiseren of de democratische besluitvorming onder druk te zetten. Ook kan de dreiging leiden tot
maatschappelijke ontwrichting of beperking van de grondrechtelijke vrijheden van bepaalde personen of groepen. De AIVD wint daarnaast politieke inlichtingen in die voor de regering van waarde zijn bij de standpuntbepaling over het buitenlands beleid en bij het voeren van internationale onderhandelingen. Tot slot richt de AIVD zijn onderzoek op risico’s voor en dreigingen tegen vitale maatschappelijke processen (bijvoorbeeld energie- en drinkwatervoorziening, transport en telecommunicatie) en risico’s die ontstaan doordat kwetsbare overheidsinformatie in handen komt van onbevoegden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

militairen mogen militairen aanvallen omdat ze een bedreiging voor elkaar zijn, en een normale burger heeft er niet voor gekozen en kan er weinig aan doen, zodra je tegen de staat vecht ben je een militair van je eigen verzet, dan mag je dus aangepakt worden.

dit is echter mijn mening, weet niet wat de officiële regels hiervoor zijn.