Mag je in Nederland een pasfoto met een vergiet op je hoofd dragen, als dat moet van je geloof?

volgens het pastafarianisme moet je een plastic vergiet op je hoofd dragen.
Mijn vraag is: is het een erkend geloof, dus mag je ermee op je paspoort etc? (in Oostenrijk had iemand een rechtzaak gewonnen en mocht het) maar mag t ook in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je mag het dragen, maar volgens mij niet voor paspoort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben praktiserend pastafaria, en draag al 10 jaar dagelijks een vergiet op mijn hoofd.
Ik slaap er alleen niet mee, vanwege dat koude stalen randje in mijn nek.
Ik sta ook met vergiet op de kop in mijn paspoort.
Helaas kom ik de US of A niet meer in....
Niet vanwege vermeende terroristische ideologieen, maar vanwege het metaaldetectiepoortje, waar ik niet meer doorheen kom met die vergiet op m'n kop.
Toch eens nadenken over een plastic variant...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag als Pastafarian ook kiezen voor het piratenkostuum, hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaaaa, maar da's weer de vrijzinnig vrijgemaakt hervormde pastavaristroming he!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit serieus? :')
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ytje: net zo serieus als mensen die mij willen verbieden te werken en te winkelen op zondag.
Amadea
11 jaar geleden
Had jij deze vraag niet ook al eens gesteld, Stippel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrij serieus dus bierkaai..

Het beste antwoord

Dit wordt waarschijnlijk toegestaan en dat is meteen ook de reden waarom de vrijheid van godsdienst uit de grondwet moet.

Immers, op deze wijze worden rechters en bestuurders verplicht een oordeel te vellen over wat wel en wat geen godsdienst is. Ze zullen dus moeten stellen dat pastafarianisme geen godsdienst is en dat is natuurlijk lastig te bewijzen. Immers, het dragen van een plastic vergiet op je hoofd is op geen enkele wijze belachelijker dan het dragen van een hoedje dat alleen je kruin bedekt of het dragen van een theedoek op je hoofd.

Persoonlijk ben ik groot fan van het pastafarianisme en vind ik het een prachtige manier om te laten zien dat echte vrijheid van godsdienst eruit bestaat dat de staat zich niet mengt in wat wel en geen godsdienst is, maar gewoon stelt wat wel en niet moreel acceptabel is.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Wordt waarschijnlijk toegestaan" is natuurlijk, zoals terecht eerder opgemerkt, pas na een rechtzaak die je zelf zult moeten bekostigen. Als de rechter een atheist of pastafarianist is zal hij het wel goedkeuren. Ik denk niet dat de staat in hoger beroep zal gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (3)

Net zoals hoofdbedekking bij de vrouwen en het keppeltje en tulband bij de mannen in de verschillende geloven toegestaan is vanwege de vrijheid van geloof is ook de plastic vergiet op jou hoofd toegestaan.

Echter het geloof mag niet op het paspoort vermeld worden, dat zou een vorm van discriminatie zijn ten opzichte van mensen die nergens in geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Vliegend Spaghettimonster is de god van een geloof dat het vliegend-spaghettimonsterisme of pastafar(ian)isme heet en dat door Bobby Henderson in 2005[1] is begonnen op het internet als parodie op het besluit van de regionale overheid van Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook intelligent design te onderwijzen.
Het is geen erkend geloof.
Dus je mag best voor gek lopen met een plastic vergiet op je hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wetgever stelt in Nederland een aantal eisen aan de foto die in het paspoort komt. Deze eisen zijn opgenomen in het 2007 Matrixmodel. Met de invoering van een nieuw model paspoort in 2011 zijn die eisen niet veranderd:

Uw hoofd moet in principe onbedekt zijn. Er zijn wel uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld als u een hoofddeksel draagt om medische of godsdienstige redenen. De instantie die het reisdocument uitgeeft, bepaalt of sprake is van een uitzonderingsgeval of niet.

Dit betekent ook niet dat je in Boerka op de foto mag, want je moet wel het gezicht kunnen zien.

Omdat het pastafarianisme geen erkend geloof is, zullen de instanties ook in Nederland dit waarschijnlijk weigeren. Er is dan - net als in Oostenrijk - een rechtszaak voor nodig die je dan eerst moet aanspannen (eigen kosten). Als je die zaak wint kan je met dit hoofddeksel op de foto als aan de overige eisen wordt voldaan.

Daarnaast kan je overwegen om Oostenrijker te worden.