Mag je shandy oid kopen als je onder de 18 bent?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals ik het hier begrijp wel: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/hoe-kan-het-dat-shandy-bij-limonade-staat-en-alcoholvrij-bier-bij-de-drank
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mr Tomaat je bent weer te snel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag is overigens al eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/dranken/vraag/193965/royal-club-shandy-kopen-16
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maak er maar een antwoord van :D, jij moet er nog van groeien...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met de nieuwe alcoholregels is het wel weer een relevante vraag, en de oude vraag is een waar rommeltje met twee pagina's aan antwoorden (dat zal nu niet snel meer zien).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd, ik wil niet voor lul staan in de supermarkt.. hahaha

Het beste antwoord

Ja dat mag.

Shandy valt wettelijk niet onder de alcoholhoudende dranken omdat het promillage onder de 0,5 ligt. Het kan en mag in principe aan jongeren en kinderen onder de 18 verkocht worden.

Ook alcoholvrij bier zou je mogen kopen volgens de wet, hoewel sommige verkopers hier moeilijk over doen (dat kan ook bij shandy gebeuren).

Toegevoegd na 3 minuten:
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/hoe-kan-het-dat-shandy-bij-limonade-staat-en-alcoholvrij-bier-bij-de-drank

Het ligt dus ook aan het beleid van de winkel, welke niet altijd exact de wet volgt.