Ik ben opgelicht op marktplaats, wat nu?

Ik ben opgelicht op marktplaats, geld kwijt (weliswaar niet heel veel) Maar ik zou toch graag mijn geld terug willen.

De adverteerder reageert niet meer op mails, ik heb z'n telefoon nummer niet.

Wat nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

Probeer nog een advertentie van betreffende verkoper te vinden, liefst van iets groots dat niet opgestuurd kan worden. Doe een bod en spreek af dat je het komt halen, dan heb je in ieder geval een adres. Misschien is het wijzer dit door een ander te laten doen zodat de verkoper je e-mailadres niet herkent.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb dit enkele maanden geleden ook meegemaakt en heb via dit adres het telefoonnr. achterhaald. Ben hiermee naar de politie in ons dorp gegaan. M'n verhaal gedaan bij een heel toffe agent, die pakt de telefoon en belt de verkoper. Stelt haar een ultimatum: drie dagen om mij het geld terug te betalen of ik zou na die drie dagen aangifte doen. De volgende dag stond het geld weer op m'n rekening. Hulde aan die politie-agent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Aangezien het al is gebeurd ga ik niet zeggen wat je had moeten doen, maar wat je nu nog kunt doen. Neem contact op met Marktplaats, daar kan men je directer helpen met dit probleem. Wellicht hebben zij meer gegevens dan bekend is dan bij jou/ons.

Klik maar op de onderstaande link en kies voor "problemen met adverteerder" en daarna kun je de beste optie kiezen om contact met Marktplaats te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contact opnemen met de afdeling gebruikersbescherming van Marktplaats. Je kan daarvoor een contactformulier invullen. En sowieso aangifte doen.....
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel je bank op. Zij kunnen een brief sturen aan de begunstigde met het verzoek het geld terug te storten. Mocht daar geen reactie op komen dan is de bank gerechtigd de NAW gegevens van de begunstigde aan jou te vertrekken. Werk zelf bij een bank en dit is hoe het bij ons gaat.

Aangifte zou ik zoiezo doen.

Toegevoegd na 14 minuten:
nav reactie: alleen een incasso is te storneren, het geld komt dan zoiezo terug. dit betreft idd geen incasso maar een beetje fatsoenlijke bank ondersteunt zijn klant door bovengenoemde te doen. ik zou ze nogmaals bellen en bovengenoemd verzoek expliciet bij ze neerleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Les geleerd, nooit meer doen dus... Goede raad is duur...

Dus eerst naar het telefoonnummer vragen de volgende keer...

je kunt niet veel doen, bewijs is weg enz enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NU ? Nu niks meer ; pech geld weg.
En hoe zorgvuldig je ook bent, er zijn altijd oplichters bij, dus af en toe trap je er toch in. Je kunt weinig anders doen dan het in ieder geval melden bij Marktplaats (al kunnen die ook niet veel doen) en zelfs het hebben van de gegevens van de adverteerder (of reageerder, want daar zitten ook lekkere jongens bij...) helpt niet altijd voldoende om je gelijk te krijgen.

Als je onbetaald spullen hebt opgestuurd, is dat de categorie 'beetje dom'. Gebeurt je ook maar één keer. Altijd eerst geld dan spullen. Ben je echter de koper en heb je inderdaad volgens die logische regel geld over gemaakt, maar komen de spullen niet, dan is er in elk geval weinig dat je anders had kunnen doen, en valt er ook achteraf weinig of niks meer te doen dan wonden likken.

Het is vervelend, maar dat soort oplichters zullen er altijd zijn en blijven. En omdat het om kleine bedragen gaat, sta je ook eigenlijk met je rug tegen de muur, want er serieus werk van maken gaat je teveel tijd en energie kosten. Dat weten zij natuurlijk ook wel. Gelukkig is het nog voor het meerendeel gewoon normale betrouwbare mensen op marktplaats.

Wat je wel kunt doen is altijd tevoren kijken bij de andere advertenties van die adverteerder. Als je ook maar enigszins de indruk krijgt dat het geen particulier is, maar ook niet echt een (groot, betrouwbaar, meestal met eigen website) bedrijf : niet doen. Jammer dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt aangifte doen bij de politie maar je schiet er niet veel mee op
ook is het goed als je het meld bij internetoplichting.nl
daar kun je misschien in contact komen met andere die door deze persoon zijn opgelicht.
en de volgende keer eerst even de naam van de verkoper bij google intikken als hij bekend staat als oplichter verschijnt zijn naam vaneigens op je scherm
als ik iets koop check ik altijd eerst de naam van de verkoper bij google
ik weet het is geen garantie maar als je als je het even nakijkt dan is hij iig nog niet bekend als oplichter
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Tros radar of opgelicht hebben ze wel eens iemand aan het licht gebracht dat was moeder en dochter die dus verkocht via marktplaats maar uiteindelijk niks leverde. Je kan aan de redactie van deze programma's inlichten over hoe je bent opgelicht. Wie weet zijn er meer mensen opgelicht. Maar ben bang dat je kan fluiten naar je centen. Ik kies zelf altijd met afstand binnen 10 km of 5 km dan kan ik het altijd zelf persoonlijk ophalen en zien wat ik koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu kan je helemaal nix meer aan doen. Ook al je weetje gegevens van diegene. Niemand kan jou helpen geloof mij dat geld is weg. Ik heb ook eenskeer gehad. Ben naar de bank geweest. Aangifte bij politie gedaan. Contact met marktplaats genomen. Der werd nix aan gedaan. Jammer weg 50 euro. Maar geef nie. Lesje voor mij geweest. Nooit meer voorbetaling via internet aan zulke website's. Hoeveel heb je kwijt veel?