Mag iemand die onder mij woont -ongevraagd- via ons appartement naar zijn zolder lopen die boven ons zit?

Hoe werkt het 'recht op doorgang' in dit geval?

Toegevoegd na 10 minuten:
Wij wonen op de middelste etage die afgesloten is met een schuifdeur die meestal open is. Daarachter is een hal waaraan de trap zit naar de zolder maar ook de wc, keuken en woonkamer grenzen aan deze hal. Op de onderste verdieping woont de persoon die op de bovenste verdieping zijn zolder heeft en daarbij door onze hal en onze trap moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (5)

Je bedoelt het recht van overpad.

Dit betekent dat iemand over het erf of grond van een ander mag lopen zonder de toestemming van de eigenaar omdat hij anders zijn woning of zijn grond niet kan bereiken.

Maar je vraag is niet erg duidelijk, als hij bij jullie het huis binnen komt, dus echt jullie woning en niet een gemeenschappelijke hal, dan mag dit niet zonder de toestemming van de bewoner.

Is het een hal die bv toegankelijk is voor hem en dat hij meteen de trap op kan gaan om bij zijn zolder te komen, mag dit.

Moet hij dwars door jullie woning, dan niet en dan is het een vreemde constructie die de verhuurder hanteert.

Toegevoegd na 11 uur:
Kleine aanvulling, met dank aan de andere antwoorder:
"Theodbn" hieronder:

Het moet wel kenbaar zijn gemaakt aan de huurder dat er sprake is van erfdienstbaarheid en het eea mbt de regeling moet vastgelegd zijn in een akte (soms notarieel).
Hiervoor zal je toch echt even contact op moeten nemen met de verhuurder of je contract nazien.

Ook een aanvulling op de reacties hieronder:
Recht van overpad spreekt over erf en grond. Je moet het in jouw geval lezen als een grond bij een ander in gebruik.
Als hier een woning, panden, werken of zelfs beplantingen op staan, en men kan alleen via deze percelen zijn of haar "grond" bereiken, dan is het recht van overpad gewoon van toepassing. Het is dus niet zo dan het echt een stuk grond in de vorm van een "paadje" of weg moet zijn.
En om nog meer verwarring te voorkomen, ja, het recht van overpad is ook van toepassing op huurders en geldt niet alleen voor de eigenaar van de grond (met al dan niet een woning erop)

Toegevoegd na 1 dag:
Toch nog veel onduidelijkheden lees ik in de antwoorden en reacties hieronder.

Nog even voor de duidelijkheid. We hebben het hier over erfdienstbaarheid. Het recht van overpad is mogelijk te verwarrend. De meest voorkomende erfdienstbaarheid is letterlijk dat jij over een paadje mag lopen die van een ander is om bij jouw woning o.i.d te komen. Vandaar dat in de volksmond erfdienstbaarheid meestal als "recht van overpad" wordt uitgedrukt.

Maar ook mag je via een ander "paadje" in dit geval de trap/hal je bewegen om bij de woning aan te komen.
Noem het voor de makkelijkheid desnoods "recht van hal en trap"
Achteraf gezien is doorgaan op de zin "recht van overpad" te verwarrend geweest voor sommigen, maar denk dat het nu wel duidelijk genoeg is zo.

Resumerend: Ja, de bewoner mag de hal en trap betreden om zo bij zijn woning te mogen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag uitgebreid. Thumbs up voor het antwoord so far!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gelezen. Als ik het goed begrijp is er een hal waar de trap ook staat. Het "gedeelte" wat jullie bewonen is weer gescheiden met deuren (bedoel ik geen afgesloten deur mee) en betreffen dus andere ruimtes? Het enige wat hij dus betreedt is de hal en de trap. Het is een kl*te constructie, maar wettelijk gezien met recht van overpad absoluut rechtmatig. Als het zo is, zou ik als ik jullie was, een paar sloten op de woon/slaapkamer deuren zetten. Enne thanks voor de duim omhoog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard een + Overigens: Graag gedaan, het is de bedoeling dat een vraagsteller een zo volledig mogelijk antwoord krijgt, of dat nu van jou of van mij is.
Ceeve
12 jaar geleden
Bij huur waar jij blijkbaar net als de andereen van uit gaat is er geen sprake van erfdienstbaarheid, tenzij de eigenaar als zakelijk gerechtigde die (altijd notarieel) wil vestigen. Verder is een recht van overpad niet de erfdienstbaarheid maar een van de vele (bijvoorbeeld recht van uitzicht afvoer van gootwater, aan-en afvoerleidingen) maar de meest voorkomende is (niet het paadje dat jij noemt) maar dat de toestand waarin het ene pand zich ten opzichte van een ander pand bevindt moet worden gehandhaafd). In het juridisch woordenboek staat: recht van overpad (right of way)
(zakenrecht) erfdienstbaarheid, die inhoudt dat de eigenaar van het zgn. 'heersende erf' het recht heeft om te voet over het land van een ander (het dienende erf) te gaan. Vraag hierbij:
heb jij ooit iemand horen spreken over land in een (flat)gebouw ? Dus nogmaals bedoelt wordt bij overpad de situatie buiten. Binnen in een gebouw wordt dit geregeld in de akte van splitsing en de bijbehorende reglementen. Ondergeschikt daaraan is het huurcontract.
Dit heeft in elk geval niets met recht van overpad te maken. recht van overpad is een erfdienstbaarheid en dat gaat over het gebruik van grond. Het betekent dat je buren het recht hebben om over jouw grond te gaan. Het heeft niets te maken met jullie situatie. Het gaat hier om een situatie binnenshuis. Daar heb je nooit recht van overpad. Nou hangt het er vanaf of jullie je appartement huren of hebben gekocht. Ingeval van huur kan het zijn dat hiervoor een bepaling in het huurcontract is opgenomen. Is dat niet zo, dan kan hij niet zomaar bij jullie binnenkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel. Recht van overpad geldt voor grond en erf. Of er een perceel op staat doet niet terzake. Moet de eigenaar of huurder zijn perceel of zijn grond bereiken via de grond al dan niet met een perceel bereiken, is recht van overpad van toepassing.
Eén kant die ik ben vergeten toe te lichten, de huurder had hiervan wel in kennis gesteld moeten worden. Maar dat heeft theodbn al prima beantwoord.
In het huurcontract dient beschreven te zijn dat een ander recht heeft op overpad (ja hier geld ook de erfdienstbaarheid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima aanvulling. Heb het in mijn antwoord aangevuld.+
Dat mag natuurlijk niet ongevraagd. Van recht op overpad is geen sprake want dit speelt zich af in een gebouw.
Maar wat is ongevraagd?
Als ik lees hoe dit huis in elkaar zit vermoed ik dat je woont in een soort studentenhuis of anders een soort particuliere verhuur. Dit soort 'oplossingen' zul je niet zo snel aantreffen bij een woningbouwcorporatie.
Je stelt dat deze persoon ongevraagd door jouw appartement loopt. Maar om dat te kunnen zeggen moeten we eerst vaststellen dat dit jouw appartement is. Dat kan alleen worden vastgesteld als we even goed naar jouw huurcontract kijken. Ik vermoed dat er in dat contract onderscheid wordt gemaakt tussen gemeenschappelijke en eigen ruimtes. Toen je deze woning aanvaarde en het contract ondertekende moet je al geweten hebben dat die zolder aan een ander toebehoorde. Dan is er in ieder geval al sprake van een gemeenschappelijke voordeur en een gemeenschappelijk hal en trap. Wat jij dus 'jouw' appartement noemt is dus niet helemaal van jou. En in dat geval loopt er dus niemand door 'jouw' appartement maar loopt er iemand door de gezamenlijke hal.

Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. Lees je huurcontract eens heel goed na, daarin hoort dit opgenomen te zijn.
Mocht je hier problemen door ondervinden overleg dan eens met de verhuurder en mocht je er met hen niet uitkomen neem eventueel contact op met juridisch loket.

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwens, draai het ook even om: 'Mag je degene die de zolder huurt de toegang tot zijn zolder ontzeggen?'
Daarop kun je eigenlijk alleen maar met 'nee' antwoorden. Hij betaald er huur voor dus hij heeft het recht daar te komen.
De trap en de hal vallen dan onder gezamenlijke ruimte, als het goed is staat er in het huurcontract ook een ander huurtarief voor deze ruimtes want de huurder van de zolder moet ook bijdragen aan de huur van deze ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annigje, het recht van overpad is wel van toepassing.
Het gaat om grond en erf bij een ander in gebruik. Het doet niet terzake of het "pad" door een perceel loopt.
Het recht van overpad geldt voor eigenaars en huurders. Hier een quote: " Bent u eigenaar of huurder met een recht van overpad op de grond van iemand anders? Dan moet de eigenaar of de huurder van dat stuk grond u in de gelegenheid stellen om via zijn of haar PERCEEL ongehinderd uw perceel te bereiken. Daar staat tegenover dat u uw recht van overpad zo moet gebruiken dat uw buren er zo min mogelijk last van hebben. " Het eea is beschreven in art 70 & 71 van het Burgelijk Wetboek. Echter moet dit wel in de akte van vestiging kan worden bepaald . Dit laatste ontbreekt in mijn antwoord, had ik er even bij moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het recht van overpad. Maar daarbij gaat het altijd over een perceel, grond. Je kunt een halletje toch geen grond of perceel gaan noemen en een trap geen pad. Ik heb zelf weleens een appartement gehuurd die zo'n vreemde indeling had en dan zijn de trappen en hallen die je moet delen gewoon opgenomen in het huurcontract onder de noemer gemeenschappelijke ruimten.
Als je een gedeelte van een huis huurt hoort nauwkeurig te zijn beschreven welke delen wel of niet bij jou horen. Een recht van overpad is, als je het al zo zou noemen, dan dus compleet overbodig, want dit is al geregeld via het huurcontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annigje:
Een perceel is niet alleen een stuk grond maar ook een gebouw. http://www.encyclo.nl/begrip/perceel
Ceeve
12 jaar geleden
Ik ben het grotendeels met Annigje en JanF eens. Alleen is het belangrijkste nogmaals de akte van splitsing met reglementen (zie ook verderop mijn antwoord met reacties).
Verder is een perceel geen gebouw in de juridische betekenis (zie in die encyclopedie bv. antwoorden 4 t/m 10 en verderop. T74 Jij haalt er nou net de betekenis uit die hier niet geldt.
Ter aanvulling en verduidelijking:

Ik zie niet of het inderdaad over huur gaat natuurlijk kan het ook over eigendom gaan.

Verder is van belang of het officieel om een appartement gaat of noem je dit alleen maar zo. Want bij een officieel appartementsrecht hoort een akte van splitsing en reglementen (splitsings- en/of huishoudelijk reglement waarin ieder zijn rechten en plichten zijn vastgelegd).
en een (wettelijk voorgeschreven) vereniging van eigenaren met een bestuur.

T 74 heeft het over een recht van overpad, maar een recht van overpad is iets heel anders, namelijk als je bijvoorbeeld 2 huizen hebt waarvan een huis achter het andere huis ligt. Dan moet de eigenaar van het achterste huis over de grond van die van de voorste eigenaar om naar de openbare weg te kunnen gaan.

Bij een appartementsrecht is er geen sprake van eigen (onder)grond maar hebben de eigenaren de gezamenlijke eigendom met het recht van gebruik van een van een of meer delen in het gebouw met rondom gelegen grond. Dit wil dus niet zeggen dat er geen recht van overpad zou kunnen bestaan, maar dat zou dan nogmaals gelden voor het gehele buitengebeuren en niet binnen in een gebouw.

Is er geen vereniging van eigenaren omdat er te weinig eigenaren zijn, bijvoorbeeld maar 2 of 3, dan zal in onderling overleg moeten worden (of eigenlijk al zijn) afgesproken hoe de regels dienen te zijn waar iedereen zich aan dient te houden. De eigenaren/gebruikers dienen elkaars privacy en rechten te respecteren. In dit geval zou het normaal zijn dat degene die naar zijn zolder wil even checkt (door bijvoorbeeld) even aan te kloppen of dit gelegen komt.

Het is natuurlijk wel een zeer onwenselijke situatie, maar iemand die het appartementsrecht heeft gekocht of gehuurd wist of had kunnen weten hoe de situatie was.

Verder is het belang van een vereniging van eigenaren om een reservefonds te vormen voor het groot onderhoud van het gebouw, anders moet je bij elk wissewasje met elkaar gaan overleggen hoeveel geld er steeds voor onderhoud en/of reparatie nodig is.

Om de huidige situatie te wijzigen is wijziging van de splitsingsakte mogelijk met medewerking van alle eigenaren. Maar ook kan in de algemene vergadering een besluit worden genomen dat het bestuur hiertoe bevoegd is met een meerderheid van 4/5 van het totaal aantal stemmen. Hierna kan iemand die afwezig was of het er niet mee eens was zich binnen 3 maanden alleen nog tot de rechter wenden. Na die 3 maanden is het besluit definitief.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn reactie bij Annigje.
Ceeve
12 jaar geleden
Nee T 74 een perceel is (juridisch) geen gebouw, maar de ondergrond waarop het gebouw is gesticht met bijbehorende grond. Kijk maar naar de betekenissen 4 t/m 10 enz. in de encyclopedie waar jij naar verwijst. Je haalt er nu net de verkeerde betekenis uit.
Zoals ik trouwens ook al in mijn antwoord heb aangegeven gaat het over (onder)grond en die ligt buiten onder en naast het flat(gebouw) wat gesplitst is.
Een erfdienstbaarheid is een last waarmee een erf (grond) en nogmaals die ligt niet in een (flat)gebouw maar er naast of omheen.
Het recht van overpad is een erfdienstbaarheid. Erven zijn grond en bevinden zich niet binnen maar buiten.
En een erfdienstbaarheid speelt zich dus nooit in een gebouw af .
Een erfdienstbaarheid is een last, waarmee een onroerende zaak - het dienende erf [(bedoeld wordt de grond en nogmaals die ligt niet in een (flat)gebouw maar er naast of omheen)] - ten behoeve van een andere onroerende zaak - het heersende erf - is bezwaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ceeve: Je zegt het zelf al, het recht van overpad is een erfdienstbaarheid (wet spreekt zelf niet van recht van overpad maar puur van erfdienstbaarheid, mogelijk dat daar de verwarring door is ontstaan, zal het eea aanpassen). Definitie van erfdienstbaarheid is: "Een erfdienstbaarheid houdt in dat een erf / woning / bedrijfspand dienstbaar is aan een ander erf / woning / bedrijfspand." Erfdienstbaarheden zijn zakelijke rechten of plichten behorende bij bv een woning. Het meest voorkomende is het alom bekende paadje waarover gewandeld mag worden, maar erfdienstbaarheden houden daar niet bij op. Denk maar eens aan woningen boven een winkel. Mensen die letterlijk door de winkel moeten om bij hun woning te komen. Ze moeten door het perceel van een ander om bij hun perceel te komen. Uiteraard moet je een perceel zien in de context van een gebouw. Google er maar op, hier alvast een link waarbij de erfdienstbaarheid toegepast wordt op en IN gebouwen: http://vanvanriet.nl/publicaties/pas-op-voor-sluipende-erfdienstbaarheden
Ceeve
12 jaar geleden
Je haalt dingen door elkaar en/of gaat uit van 'n onjuiste situatie. Wat jij op het oog hebt maar foutief benoemt is dat vraagsteller Helios de eigenaar is, maar daarna heb je het over huurder. Een huurderder kan niets zelfstandig vestigen, maar alleen de eigenaar als zakelijk gerechtigde. Een erfdienstbaarheid moet altijd notarieel worden gevestigd. Een advocaat is niet de deskundige maar 'n notaris. Verder pure theorie van die advocaat. Praktisch zal het amper voorkomen dat achteraf erfdienstbaarheid voor een koeltoren op het dak zal moeten worden gevestigd. In de praktijk in de splitsingsakte, laat staan dat 'n erfdienstbaarheid door de ene eigenaar ten laste van 'n andere eigenaar in 'n flatgebouw zal kunnen worden gevestigd. In een flatgebouw wil toch echt de vereniging van eigenaren de baas zijn, anders wordt het 'n zootje. Die advocaat geeft dat trouwens ook al aan:
"Ook bent u zelf bevoegd om een erfdienstbaarheid op uw privé-gedeelte te vestigen ten behoeve van de buurman, tenzij de akte van splitsing of het splitsingsreglement dat verbiedt."
Neem maar gerust van mij aan dat elke akte van splitsing zoiets zal verbieden.
Dat paadje door die winkel (jouw voorbeeld) daar zal bij het splitsen in appartementsrechten al lang rekening mee zijn gehouden dus in de praktijk vrijwel uitgesloten zijn. De praktijk bij het recht van overpad is buiten een gebouw. (zie juridische definitie). Jij hebt trouwens al een paar keer je antwoord aangepast, tot mijn verbazing heb je nog steeds geen: akte van splitsing, splitsingsreglement en/of huishoudelijk reglement genoemd, noch de vereniging van eigenaren. Voor de volledigheid zou dit toch moeten, want al die zaken komen op de eerste plaats en een huurcontract is daaraan bij appartementen altijd ondergeschikt.