Kan een werkgever een probleem krijgen als het geen contract geeft?

Ik werk nu 1 jaar bij de Jumbo supermarkt als kassamedewerker. Na dit jaar heb ik nog niks hoeven te ondertekenen (contract of iets anders...). Is dit strafbaar voor de werkgever? Of kan hij hiermee een probleem krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
8 jaar geleden
ja, je werkgever heeft een groot probleem. Jij hebt nu waarschijnlijk een vast contract.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had je een jaarcontract? Dat vertel je er niet bij..
Erna55
8 jaar geleden
Heb je ook bij je aanstelling niets ondertekend ?
Je werkgever heeft wel je salaris overgemaakt, dus je bankrekeningnummer heb je gegeven....

Antwoorden (2)

de vraag is wat je afspraak is met werkgever. Heb je een oproepcontract of iets anders. Dat jij nog niets ondertekend hebt bevreemd mij.
Je hebt minimaal een loonbelastingsformulier moeten invullen. (zo'n blauw formulier)
of de werkgever strafbaar is, is op basis van de door jouw gestelde vraag niet te zeggen.
ik kan me namelijk niet voorstellen bij zo'n groot bedrijf, dat je arbeidsaanstelling niet klopt. Vraag het je bedrijfsleider. als het niet klopt weet je genoeg. Klopt het wel, dan krijg je zekerheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een werkgever kan inderdaad problemen krijgen als er geen schriftelijk of digitaal exemplaar van de arbeidsovereenkomst in z'n administratie aanwezig is.

De arbeidsovereenkomst zelf kan gewoon mondeling worden aangegaan. Maar volgens BW 6:255 moet er een schriftelijk of digitaal document zijn waarin o.a. de NAW-gegevens van beide partijen staan, de datum van indiensttreding, de duur van de arbeidsovereenkomst, de arbeidsduur per dag of week, de functie, plaats van het werk, het loon, het recht op vakantiedagen en of een pensioen van toepassing is.

Een boete van de Belastingdienst kan tegemoet worden gezien als (o.a.) zich in de loonadministratie geen kopie van een wettelijk toegestaan identiteitsbewijs bevindt. Dat moet er zijn voor je daadwerkelijk begint met werken.
Computoon