Als de milieu politie zonder huiszoekingsbevel je huis betreed. Wat kan je er mee bereiken als je daar een melding/aangifte van doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
wat was precies de aanleiding voor de politie tot het betreden van de woning. niet altijd is er namelijk een machtiging tot binnentreden of een machting tot doorzoeken nodig. iets meer informatie is dus nodig voor het beantwoorden van de vraag.

Antwoorden (2)

Je kunt eventueel schadevergoeding krijgen, mits je concrete schade kunt aantonen. Als er bewijs is verzameld voor een strafrechtelijke of bestuurlijke procedure, kun je met een klacht of aangifte proberen te bereiken dat het bewijs niet tegen je mag worden gebruikt. En het kan een prettige gedachte zijn dat dit onrechtmatige optreden aan de kaak wordt gesteld.
Overigens zou ik alle feiten moeten kennen om zeker te weten dat het optreden inderdaad onrechtmatig was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste wat je bereikt met het doen van aangifte is dat er een onderzoek wordt ingesteld door het openbaar ministerie naar de toedracht van de gang van zake, hieruit kan volgen dat de opsporingsambtenaren uit hun functie worden ontheven en er ontslag zal volgen.

Als bij het betreden van de woning zaken zijn aangetroffen waarvoor proces-verbaal voor op is gemaakt maar het zaken betreft die een binnentreding zonder bevelschrift niet rechtvaardigen zullen deze geseponeerd worden.

Echter als een opsporingsambtenaar bij u aan belt, zich identificeert als zijnde in functie en u laat hem binnen (al dan niet op zijn verzoek) is het geen binnentreding waarvoor een bevelschrift noodzakelijk is, treft hij dan een overtreding aan zonder dat hij iets hoeft te zoeken mag hij verder gaan met zijn onderzoek naar mogelijk meerdere overtredingen zonder een een bevel tot doorzoeking.