kan ik een boete krijgen voor een fietslicht dat automatisch aangaat is uitgegaan?

op woensdag 19 januari werd ik om 8u07 aangehouden door 2 agenten. ik word ervan beschuldigt "een fiets te besturen op de openbare weg zonder achteraan enige verlichting te voeren".
ik heb een fietslicht dat automatisch aanspringt als het donker word. toen ik mijn fiets nam zag ik dat het licht aan was. toen ik werd aangehouden was het uit. ik heb de agent zelf laten vaststellen dat de schakelaar in de "auto" stand stond. ik werd zeer onvriendelijk behandelt.
toen ik vroeg of ze in mijn agenda wilde schrijven waarom ik te laat was op school, werd ik afgeblaft en naar mijn ID gevraagd. nu heb ik ook nog eens last op school.
vandaag heb ik een afschrift overtreder pro justitia klassiek pv aangekregen.
Dus geen voorstel tot minnelijke schikking. Er staat geen bedrag vermeld.

zonsopkomst was die dag om 8u35 en burgerlijke schemering begon om 7u58. ik woon in belgie dus als ik een boete krijg is het minstens 50€

heeft iemand ideeën hoe ik het best een bezwaarschrift opstel want, de voorbeelden zijn niet bepaald geschikt voor mijn doel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (5)

Ik ken het begrip "burgerlijke schemering" niet.

Maar je bent om zeven over 8 aangehouden
terwijl je dus tot 35 over 8 licht had moeten voeren.

Dan kun je je niet verweren met een "automatisch" fietslicht. Net zo min als je je kan verweren met "mijn licht is kapot".
Het is jouw verantwoording om licht te hebben.

In Nederland zou je een acceptgiro hebben gekregen met daarbij keurig vermeld hoe je bezwaar moet aantekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U bent zelf verantwoordelijk voor het voeren van goede verlichting, op momenten dat het zicht slecht is. Hoe u een en ander vervolgens regelt, met automatische lampen of met bijv klassieke fietsverlichting, dat maakt niet uit. Gaat er om dat u goede verlichting voert. Aanvoeren dat uw automatische verlichting uitgegaan is, is dan geen goede reden voor een bezwaar.

Goede reden voor bezwaar zou bijv wel zijn, dat het, op het moment dat u werd staande gehouden ( u bent niet officieel aangehouden, dat is juridisch iets anders) het zicht niet meer slecht was. Oftewel, het zou op dat moment al licht moeten zijn.

In Nederland krijgt men over het algemeen een aankondiging van beschikking ( of kennisgeving van bekeuring) mee, in de vorm van een gele doordruk. Ik weet niet hoe dit in België geregeld is. Dit was misschien wel genoeg geweest, om op school te laten zien. echter in Nederland is een agent ook weer niet verplicht om zo'n kennisgeving mee te geven. In Belgie dus misschien ook wel niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In Nederland krijg je bijna nooit een boete als je op dat moment je licht kan maken. (dus wel voorlicht maar achterlicht dat het niet doet)
Ook heb ik ze hier nog nooit in de schemering zien controleren.

Een voorbeeld gebruiken is handig, want dan weet je waar de datum enzo hoort te staan.

Verder zou ik het verhaal zou duidelijk mogelijk uitleggen, gewoon in je eigen woorden, net zoals je hier doet.

Weet je toevallig nog of de straatverlichting nog aan was?
(als die al uit was zou ik dat zeker vermelden)

ps. dat "afschrift overtreder pro justitia klassiek pv" kan je misschien gebruiken om je te laat komen op school als nog uit te leggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of je kans maakt dat je eronderuit komt weet ik niet.
Wel denk ik dat je een punt hebt dat het licht genoeg is als je verlichting uitgaat. (want dat werk d.m.v. een lichtsensor)
Met zonsopkomsttijden heb je mijns inziens weinig te maken, bij zware bewolking/slecht zicht/mist overdag moet je ook lucht voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de antwoorden, burgerlijke schemering is het moment dat de zon 6° onder de horizon staat totdat deze opkomt. het is dus al licht maar er is nog geen zon te zien.
op de moment dat ik werd aangehouden was het zicht naar mijn mening al goed. de straatverlichting was aan maar het was al redelijk licht.
ik ga zeker een bezwaarschrift sturen en hopen dat de boete kwijtgescholden wordt want, 50€ is heel veel voor een16-jarige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hola! Het gebeurd vaak zat dat je een boete krijgt voor een niet brandend licht. Vroeger was het zo dat die boete lager was dan een defect licht, tegenwoordig zit daar volgens mij geen verschil meer in... En daarbij vind ik gewoon dat je licht moet branden, het gaat er niet om of je er eentje hebt maar of hij het doet; toch??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was niet in het donker.
Of het al licht genoeg was?
Volgens zijn achterlicht was het licht genoeg om uit te gaan.
Oom agent was nog niet helemaal wakker, oogjes nog half dicht, die vond dus dat het nog te donker was. Ik zou nog wat "bewijs" proberen te verzamelen:
Dus kijken wanneer je achterlicht uitgaat.
Mooi schemaatje opstellen,
erbij zetten hoe het zicht is: meten zou het beste zijn, maar als jij bijvoorbeeld 500 meter zicht hebt, is het zeker licht genoeg.
succes met je bezwaarschrift.
Ja, je krijgt ook een bekeuring als je te hard rijd wanneer je kilometerteller kapot is.
En als je rem kapot is heb je al brokken voordat je een bekeuring krijgt en het is gewoon jouw schuld. Sorry maar beter dan dit is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je je de moeite van een bezwaarschrift kunt besparen. Je was in overtreding. Punt.

Als je toch wilt schrijven, doe het dan op jouw manier en zeg waarom je het niet eens bent met de bekeuring.

Wel ben ik het met je eens dat de agenten niet zo vriendelijk waren. Zij hadden best even een aantekening in je agenda kunnen schrijven voor school, wat ik overigens een bijzonder slim idee van je vindt.
Nu kun je op school een kopie van de bekeuring inleveren. Is dat ook weer geregeld.