Mag een aanbieder van een wifi-netwerk apps blokkeren?

Mijn school biedt een gratis Wifi-netwerk aan voor leerlingen, maar heeft hierop apps geblokkeerd die naar hun mening teveel data verbruiken. Is dit verboden volgens de netneutraliteitswet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
tinus1969
8 jaar geleden
Het verbaast me wel eens dat mensen verwachten dat netneutraliteit of vrijheid van meningsuiting betekent dat anderen mee moeten werken/voorzieningen in stand moeten houden, die veel geld kosten. netneutraliteit betekent dat je iedereen even slecht moet behandelen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je bent op school om op te letten en te werken aan je studie, niet voor youtube.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je accepteert hun voorwaarden met het verbinden met het wifi netwerk. Dan moet je verbinden met een ander wifi netwerk waar dat wel mag

Antwoorden (3)

Iemand die wifi aanbied aan andere moet aan allerlei regels voldoen. Met betrekking tot de telecommunicatiewet, aansprakelijkheid en privacy.
Maar wat betreft ze mogen aanbieden en blokkeren zijn ze vrij in. Dat worden gebruikersvoorwaarden genoemd.

"Gebruiksvoorwaarden
Met gebruiksvoorwaarden kunt u grenzen stellen aan het gebruik. Welke grenzen u wilt trekken, is aan u. Maar u hoeft niet per se de voorwaarden in een groot document uit te werken en mensen daar expliciet mee akkoord te laten gaan.

Bij toegang tot internet spreekt de invulling van de dienst grotendeels voor zich. U kunt zich dus afvragen of het wel nodig is om dit allemaal nog eens op te schrijven. Beter is om de écht bijzondere regels expliciet te melden middels twee of drie zinnen op het startscherm. Denk aan zaken als “na 60 minuten wordt de verbinding verbroken” of “het spelen van online spellen is verboden”. Maar “u dient zich fatsoenlijk te gedragen” of “wij garanderen niet dat het internet altijd werkt” spreekt zó voor zich dat u dat echt niet op hoeft te schrijven."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een + voor je toelichting
De school is geen provider zoals XsAllof Ziggo. Ze bieden alleen wifi aan. En om de kosten in de hand te houden en het alleen voor schoolse zaken wordt gebruikt mogen ze zeker regels stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Anders dan wat hier door sommigen gesteld wordt, is een aanbieder van WiFi niet per definitie uitgesloten van de netneutraliteit. De Nederlandse Spoorwegen bijvoorbeeld, die in treinen WiFi aanbieden, mogen alleen apps blokkeren als daar een belang voor is in de zin van ophoping van dataverkeer. Echter dient er ook dan neutraliteit in acht te worden genomen: Spotify blokkeren of vertragen betekent dat tegelijkertijd de concurrenten van Spotify vertraagd moeten worden.

Echter, en het is een grote maar, gelden de regels van netneutralteit uitslutiend voor aanbieders van een openbaar netwerk. In geval van de school is daar vermoedelijk géén sprake van en is deswege de Telecommunicatiewet voor zover ik het kan overzien niet geschonden.

Het mag dus.