Kan een werkgever bijzonder verlof van je overuren afhalen ?

Een familielid van mij is overleden, de begrafenis is op de dag wanneer ik moet werken normaal. Je hebt hier bijzonder verlof voor, ik heb vakantie uren en opgespaarde overuren. Maar nu is mijn vraag houden ze die uren dan van een van die 2 of niet ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, bijzonder verlof valt buiten vakantie en overuren. Maar of jij bijzonder verlof krijgt hangt af van de graad waarin dat familielid tot jou staat. Is het derde graad of meer, dan geldt het buitengewone verlof niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had in de CAO bakkerij gekeken dat grootmoeder meetelt. Die is juist degene die overleden is.
Amadea
8 jaar geleden
Dat is tweede graad ja, dus dat klopt. Je werkgever moet jou daar vrij voor geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dankje wel voor je reactie :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eens wat je arbeidsreglement vermeld. Bij ons krijg je voor een grootouder 1 dag klein verlet op de dag van de uitvaart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft niets met arbeidsreglement te maken, je werkgever moet jou daar wettelijk vrij voor geven, en mag die uren niet verrekenen en of van je verlof of vakantie dagen afhalen.

Antwoorden (1)

Ja, als daar in de cao een verhandeling over staat, kan een werkgever het bijzonder verlof (in dit geval calamiteitenverlof) van je overuren af trekken.

Wanneer dit niet in de cao is geregeld heb je, als er sprake is van een overlijdensgeval in de familie tot en met de tweede graad, recht op verlof en doorbetaling.

Wel kan de werkgever vragen om bewijsstukken die de door jou geschetste situatie staven.