Kruispunt met verkeerslichten, gaat dan rechts voor ook als die rood heeft?

Jou stoplicht staat op groen en het stoplicht van de auto die van rechts komt staat op rood maar hij rijd door rood wie heeft er dan voorrang ?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (3)

Op een gelijkwaardige kruising heeft rechts voorrang. Welke kleur het verkeerslicht ook heeft. Je kunt wel een bekeuring krijgen voor door rood licht rijden natuurlijk.
Dit is ook logisch, want terwijl jouw licht op groen staat kan er best een storing zijn, en zijn licht ook op groen staat. Dat kun je nooit weten.
teusvh
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Volgens mij is dit achterhaald: verkeerslichten zijn dwingend, niet adviserend https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/verkeerslichten-gaan-boven-verkeerstekens
TurfGraver
een jaar geleden
Artikel 64 RVV
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Jij met het groene licht hebt voorrang op de auto die door rood rijdt.
Maar voorrang mag je niet némen, voorrang moet je krijgen.
Jij deed niets verkeerd, maar je moet alsnog proberen de aanrijding te vermijden.
Hij is op twee punten fout: m.b.t. het door rood rijden én vanwege de jou door het verkeerslicht gegeven aanwijzing te doorkruisen.
een jaar geleden
Volgens de wegenverkeerswet is de verkeersregelaar altijd leidend, verkeersborden etc staan boven verkeersregels (zoals rechts heeft voorrang). Verkeerslichten gaan weer boven verkeerstekens. Als op een kruispunt de voorrang geregeld wordt door verkeerslichten en deze zijn buiten werking gelden de verkeersborden en verkeerstekens.
een jaar geleden