Als u aangemerkt wordt als verdachte in de zin van artikel 27 van het Wetboek van strafvordering krijgt u geen kopie van het proces verbaal. Daar is een rechercheur niet toe bevoegd. Deze bevoegdheid ligt bij de officier van justitie.

De politie levert het proces verbaal in bij de officier van justitie. Als verdachte een advocaat heeft ingeschakeld, krijgt deze een kopie.
(Omdat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, krijgt een verdachte altijd een advocaat toegewezen. Deze advocaat is gratis. Verdachte kan zelf om een andere advocaat vragen, maar dan moet hij deze advocaat wel zelf betalen)
De Officier van Justitie neemt de beslissing of hij de verdachte strafrechtelijk gaat vervolgen. De Officier van Justitie begint dan met de opbouw van het strafdossier. Daarin zitten onder meer de processen-verbaal van de politie, en alle stukken die betrekking hebben op de zaak. De Officier van Justitie is de beheerder van het dossier. Hij beslist wie een kopie krijgt van de stukken en wie niet. De officier van justitie neemt deze beslissing aan de hand van artikel 31 van het Wetboek van Strafvordering

Toegevoegd na 37 minuten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/EersteBoek/TitelII/Artikel27/geldigheidsdatum_11-10-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er van uw zaak een dossier is gemaakt, kunt u uw dossier inzien bij de griffie van de rechtbank. Het beste is hiervoor van te voren een afspraak te maken. U kunt stukken uit het dossier overschrijven of tegen betaling om een kopie van de stukken vragen. Beter is het om dit aan uw advocaat over te laten, die zal sowieso inzage willen in de stukken om zich voor te kunnen bereiden op de zaak.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
niet elke verdachte krijgt gratis een advocaat toe gewezen. zaken zijn onder te verdelen in a, b en c zaken. verdachten van een c zaak moeten op eigen kosten een advocaat inschakelen, mochten ze gebruik willen maken van juridische bijstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier om het strafrecht, niet om bestuursrecht of een civiele procedure. Het strafrecht kent zaken waarbij een advocaat verplicht is, het civiel- en bestuursrecht trouwens ook. Maar in het strafrecht, en alleen in het strafrecht is een gratis advocaat mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Alpha@joan Ik neem aan dat jullie het hebben over áángehouden verdachten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JodenHartogh, vind ik goede reactie, maar mag hem niet beantwoorden. De vraagsteller weet zelf of het een aangehouden of een niet-aangehouden verdachte betreft en onder welk recht de zaak valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, jullie hebben het hier over aangehouden verdachten. Indien je niet bent aangehouden wordt je ook geen raadsman toegewezen.