Wanneer kun je aangifte doen van smaad en laster vanwege de naamsvermelding op websites? (zie beschrijving voor de sites)

Een bekende van mij is momenteel suïcidaal en heeft een zware tijd. echter staat haar voor- en achternaam op bepaalde sites(vanwege pesterijen) die via google naar voren komen. Zonder haar medeweten is ze toegevoegd op de volgende sites:
http://www.sterfdatum.nl
http://www.lesbometer.nl
http://www.trouwplanner.nl
Deze sites zijn gehost bij:
Netnation Europe V.O.F.
http://www.netnation.nl

Het probleem is echter dat deze sites komen bij het zoeken op voor- en achternaam via google.)
Dit is nogal problematisch gezien menig werkgever tegenwoordig via internet kijkt naar persoonsgegevens.

ik heb ook gekeken naar het contactformulier op deze sites en er wordt nogal luchtig gedaan over de publicatie.
wat zijn de mogelijkheden met betrekking tot verwijdering en backtracing van degene die dit heeft gepost?
gezien ik zelf voor een ISP een tijdje heb gewerkt weet ik bijvoorbeeld dat de AIVD ip adressen kan opvragen om te tracen in bepaalde gevallen. is het in dit geval ook mogelijk?
Hoe staat het juridisch gezien? gezien de situatie van diegene.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie moeite, van alle vragen die ik heb gesteld is dit wel eentje die persoonlijk erg veel voor me betekent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Je zou dit kunnen doorspelen naar het college bescherming persoonsgegevens.
Deze kijken serieus naar de inhoud van je vraag, en je krijgt altijd een correct antwoord terug, over of zij eventueel vervolgstappen er tegen ondernemen, of dat ze jou adviseren hierin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van deze kant ook eeen plus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schandelijk hoor,dat die bekende van je zó op deze manier wordt behandeld en het leven nog 's extra zuur gemaakt wordt.

Misschien moet je (of je kennis) te rade gaan bij de politie
(tegenwoordig zitten er daar ook deskundigen in het onderzoeken/opsporen van cybercriminelen) of bij een Bureau voor Rechtsbijstand.

Je zou óók kunnen corresponderen met de betreffende sites en kijken of ze vatbaar zijn voor de argumenten,dat deze ongewenste informatieverstrekking op hun site,asociaal en voor de betreffende persoon uiterst schadelijk is.

Veel succes

Toegevoegd na 18 minuten:
trouwens: een + voor deze vraag.