Mag iemand die in de ziekte wet zit ontslagen worden?

Ik dacht altijd van niet.
Maar wat nu als een werknemer de helft van zijn personeel op straat moet zetten ivm de huidige economie? Mag het dan wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

In principe geniet een werknemer in de ziektewet ontslagbescherming. Die bescherming bestaat niet als:
- De werknemer niet mee werkt aan reïntegratie
- De werknemer ziek gemeld is na dat ontslag is aangezegd.
- De activiteiten die een werknemer uitvoert, activiteiten zijn die de werkgever geheel gaat afstoten. Bijvoorbeeld als je werkt voor een personenvervoersbedrijf als taxichauffeur, en je werkgever helemaal stopt met taxivervoer.

Daarboven geldt nog dat na 104 weken ziektewet jij ontslagen kan worden. Meestal is het zo dat als je zolang in de ziektewet zit, je voor een groot deel arbeidsongeschikt bent.

Dus, als je werkgever door de economische omstandigheden het werk wat jij doet in het geheel gaat stoppen, en dat houdt in dat er niemand in het bedrijf, werknemers of van derden ingehuurd, dan kan je ontslagen worden. Voor het ontslag is wel een ontslagvergunning van het UWV nodig, of een uitspraak van de kantonrechter. In beide gevallen kan je als zieke werknemer je verweren tegen het ontslag.

Ook kan de werkgever je voorstellen te ontslaan, en je zelfs onder druk zetten om met dat voorstel akkoord te gaan. Dat moet je dus niet doen, dan loop je het risico dat ontslagen wordt, en geen recht hebt op een uitkering.

Kijk ook eens op de site van het UWV: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/kan_mijn_werkgever_mij_ontslaan_tijdens_mijn_ziekte.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

'De huidige economie' is geen reden om de helft van je personeel op straat te zetten. Als je op een faillissement afstevent, kun je ook niet zomaar zelf bepalen welke helft eruit vliegt. Als er gelijksoortige functies zijn worden mensen met een langer contract beschermd door het afspiegelingsbeginsel.

Tijdens ziekte mag men niet ontslagen worden, maar dan moet het wel om 'echt' ziek zijn gaan. Zodra de bedrijfsarts vind dat je aan het werk moet, kun je niet zomaar wegblijven. Ziek thuis blijven beschermd je dus niet tegen ontslag.
12 jaar geleden
Ja, maar dan moet de werkgever wel aan kunnen tonen dat het om sociaal economische redenen gaat.
Dmv cyfers moet hij kunnen bewijzen dat het bedrijf in zwaar weer verkeerd en dat hij moet inkrimpen.
Alleen die zieke eruit is geen optie. Er gaat veel aan vooraf. Faillietsement faken is praktisch onmogelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag, als jouw werkgever kan aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om jou weer aan het werk te laten gaan (bv aangepast) en jij geen inspanning hebt geleverd om weer te proberen werken kan hij een ontslagvergunning aanvragen.
En dan kan ook om economische reden, dus JA, dat kan en dat mag.
Zolang je nog onder de 104 weken ziek zijn bent, ben je een werknemer van hem en kan hij voor jou net als voor je wel werkende collega's een ontslagvergunning aanvragen.