Ik heb een ongeluk gehad. Nu heeft iemand het ongeluk vastgelegd EN op internet geplaatst. Hoe krijg ik die foto weg?

De foto is geplaatst op de website van een lokale nieuwszender. Mijn gezicht is niet zichtbaar, maar sta met mijn rug naar de kijker toe. En verder staat mijn auto met het kenteken er op, waarvan de cijfers niet zichtbaar zijn.

Het ongeluk heeft vanochtend plaatsgevonden.

Toegevoegd na 21 uur:
Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik heb gisteren gebeld met de lokale nieuwszender. De foto is zonder problemen verwijderd van de website. De link bestaat nog wel, maar werkt niet meer. Er verschijnt een melding dat de pagina o.a. niet gevonden kan worden.. :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben voldaan aan de privacywet, dus ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gebeurde ook bij mij, maar ik zie niet in waarom het een probleem is. Nu heb ik tenminste foto's als (slechte) herinnering.

Het beste antwoord

Neem contact op met de site, vertel zo precies mogelijk waarom je wilt dat de foto verwijdert wordt. Mochten ze dit niet willen doen, vraag dan of ze op z'n minst je kenteken onherkenbaar willen maken, de meeste sites hebben daar geen moeite mee.
Als ze toch moeilijk gaan doen kun je aangiften doen wegens schending van privacy rechten.

Let op: Als iets eenmaal op internet staat is het altijd nog terug te vinden; ik heb mijn facebook account zo'n twee maanden geleden verwijdert, maar als je mijn naam googlet vind je nog steeds ''mijn facebook''.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed lezen, kenteken is niet leesbaar en dus niet aan een persoon te koppelen, hier wordt niets geschonden en prevaleert het nieuwsfeit aan persoonlijke omstandigheden, foto hoeft dan ook niet verwijdert te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met de nieuwszender of ze de foto willen weghalen.
En als ze dat niet willen/kunnen, bedenken dat morgen die foto al oud nieuws is, dus niemand er meer naar kijkt
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord. Als toevoeging: De foto is op de openbare weg gemaakt en wettelijk sta je niet in je recht om te eisen dat de foto wordt verwijderd, tenzij het jouw eigen foto is. Vragen staat vrij. Als iemand een foto van je maakt op de openbare weg moet er wel toestemming worden gevraagd voor publicatie als je gezicht te zien is, maar je geeft aan dat gezicht niet zichtbaar is en het kenteken ook niet.
Hier is niets tegen te doen.

Alle zogenaamde prive gegevens zijn onherkenbaar gemaakt en daardoor is het vrij om dergelijke foto's te plaatsen en prevaleert het nieuwsfeit boven persoonlijke betrokkenheid.