kan ik nog een VOG krijgen?

twee jaar terug ben door een uit de handgelopene ruzie met mijn vriendin veroordeeld tot 40 uur werkstraf.inmiddels ben ik afgestudeerd, ik heb mijn droombaan gevonden bij een bouwbedrijf. ik zal bij het bedrijf als constructeur aan de slag gaan. Het bedrijf vraagt nu om een VOG. ik ben bang dat ik het niet krijg, is mijn zorgen terecht of niet??
NB:ik ben 27 jaar oud. in het verleden ben ik nooit in aanraking geweest met de justitie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Ik verwacht dat je de verklaring wel zult krijgen, omdat hetgeen waarvoor je een aantekening achter je naam heeft geen relatie heeft met het werk dat je nu gaat doen. Stel dat je een aantekening hebt voor misbruik o.i.d. (extreem voorbeeld), dan zul je geen juf/meester kunnen worden. Maar in jouw geval zal je geen last hebben van je veroordeling. Er wordt aangekruist of het formulier voor de VOG waar je mee gaat werken en waar je toegang tot krijgt enzo. Dus daar wordt op aangegeven waarop je moet worden gescreend. Je hoeft je vast geen zorgen te maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een verklaring omtrent het gedrag verklaart of u wel of niet bekend bent bij politie (in het antecedentenregister) en justitie (in het strafregister en de algemene documentatieregisters). Indien u bij politie of justitie bekend bent, wordt door de burgemeester van geval tot geval bepaald of aan u een verklaring omtrent het gedrag kan worden verstrekt. Hiertoe wordt door de gemeente een afweging gemaakt tussen de aard van het(de) delict(en) en de reden van de aanvraag van de verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hangt af van de aard van het delict of er VOG wordt afgegeven.
Als sprake is van strafbare gedragingen, beoordeelt het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag COVOG) of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de VOG wordt afgegeven. Voor een VOG in het onderwijs mag je bijvoorbeeld geen veroordeling hebben in zedenzaken, en als accountant mag je geen strafblad hebben als oplichter.
Het lijkt me dat jouw delict niet relevant is voor de functie in een bouwbedrijf, dus de kans dat je er een krijgt is is aanwezig. Ik zeg dit heel voorzichtig, want ik weet het niet zeker. Je kunt een screening doen.
Lees er meer over op:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-verklaring-omtrent-het-gedrag-vog.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan er ook aan liggen of de ambtenaar die het in behandeling gaat nemen goed wakker is, je hoort wel eens dat er een VOG is afgegeven terwijl dat eigenlijk helemaal niet gemogen had.....