Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft men na echtscheiding nog recht op nabestaandenpensioen van de ex-partner ook al is er afstand gedaan van het recht op pensioenverevening?

In de echtscheidingsconvenant is vastgelegd dat partijen geen gebruik zullen maken van de Wet op de Pensioenverevening. Toch zegt de pensioenverzekeraar dat het (deel van) nabestaandenpensioen hier niet onder valt. M.a.w. hierop behoudt de expartner het recht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
687

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is een hele handige site, hier kan je gratis advies krijgen over uitlopende zaken:
http://www.gratisadviseurs.nl/zakelijk-&-financieel/advocaten/persoonsrecht-en-familierecht.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, hierop hou je recht. Dat is wettelijk zo geregeld. Je kunt overigens ook afzien van dit recht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de convenant staat dus letterlijk hetgeen ik in de toelichting heb gezet. Er staat dus expliciet niets in over nabestaanden- of partnerpensioen. Volgens mijn pensioenverzekeraar houdt mijn ex recht op een deel van het door mij opgebouwde nabestaandenpensioen, ondanks het bovenstaande. Dan is het andersom toch ook zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik begrijp je vraag niet goed. Jij hebt er recht op en je ex-partner ook, en je kunt afstand doen. Maar dat kun je dus niet eisen van je ex-partner. Die zal dat alsnog moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel: dat die partner daar zelf de beslissing in heeft.
Het zijn twee verschillende zaken.
Gewoon pensioen krijgt je partner als je stopt met werken.
Nabestaandenpensioen krijgt je partner als je dood gaat.
Is wettelijk zo geregeld.

Als je meer vragen over dergelijke zaken hebt kun je die altijd vinden in de alimentatie nieuwsbrief, je kunt je hiervoor inschrijven op onderstaande site (rechtsboven aanklikken), dan krijg je het elke maand gratis opgestuurd via de mail. Ook pensioenaangelegenheden worden behandeld.
Ik heb er al veel aan gehad.

http://www.alimentatie.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Het betreft hier EX-partners. Ik weet echt wel het verschil tussen oudedagspensioen en nabestaandenpensioen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding