Is het strafbaar als ik een produkt op de markt breng die helemaal niet doet wat het eigenlijk zou moeten doen?

Je hebt veel middeltjes die ervoor moeten zorgen dat je bv. minder rimpeltjes krijgt of een mooiere huid.Enja,je hebt zelfs middeltjes die beloven dat je penis groter en dikker wordt.Helaas zijn sommige middeltjes,zoniet de meeste,bedrog.Nu vraag ik me af of dit zomaar mag.Is dat geen misleidende reclame ofzo?En mijn 2de vraag is dan...mag ik een produkt op de markt brengen die niet doet wat ik zeg wat het zou moeten doen?Dat ik een mix van een kippenei en een ganzenei maak,en dan verklaar dat je potentie 50% verbeterd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

volgens mij mag het wel.. maar verpest je het voor jezelf als je dat doet.. je krijgt er een slechte naam door en vast en zeker ook boze mensen.
laatst op de markt verkocht een man frituurvet in van die kleine kuipjes ( net als die mayonaise van mc donald kuipjes) en vertelde dat het goed is voor wondjes/ droge plekjes etc.
Logish dat mensen daar in trappen.. alles wat vet is kan je op droge plekjes of wondjes smeren.
Maar tegen mijn moeder vertelde hij dat er gewoon frituurvet in zat...

en het word zo ook verpest voor de mensen die WEL EERLIJK zijn, want mensen hebben dan zoiets van: ja en dan kom ik thuis en dan werkt het niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bekende merken zoals bv. Nivea daar valt niet veel tegen te doen. maar je kunt bv. Wel de kleinere speciaalzaken erop aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij lopen ze daar niet warm voor bij de warenwet, dus ga gerust je gang.
Bovendien als je niets claimt kan je ook niet misleiden en suggestie (een aantrekkelijke filmster die zegt: "Sinds ik X gebruik...") werkt vaak beter dan een claim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag gerust middelen op de markt brengen die niet beloven wat ze doen.Maar als ze schade berokkenen heb je een claim aan je broek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet strafbaar om gebakken lucht te verkopen.
De wereld wil bedrogen worden.
Als ik toch zie wat er een reclamegelden worden besteed aan smeersels met onuitspreekbare factoren, die absoluut niets doen......

Maar ja, of je er gelukkig van wordt!

Tegenwoordig worden er wel eens klachten ingediend, en kan je aan de schandpaal worden genageld. Maar het blijft altijd te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is niet strafbaar. Er zijn vele middeltjes op de markt die niet doen wat er beloofd is. Ook is er veel mislijdende reclame. B.v. je zegt goedkoper te zijn dan je concurrent maar je bent het helemaal niet.
Wel kun je aangeklaagd worden door een afnemer van het product en zeker als heel duidelijk is dat je de boel oplicht.
Ook de concurrent kan een kort geding aanspannen als blijkt dat je aan mislijdende reclame doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan wettelijk nakoming van de onderstaande punten eisen:

1. Dat het product wordt hersteld of vervangen.

en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,

2. Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.

als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,

3. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

verder is het bij zalfjes zo dat er vaak op staat 'dermatologisch gestest' fijne info, maar over de uitslag en manier van testen word er geen woord gerept. dit is dus een addertje onder het gras!

ook lees je niet snel over andere testresultaten, bij hoeveel mensen werken bepaalde middeltjes en in hoeverre werken ze.

Gezichtscrème en anti-rimpelcrème valt vaak op door hun beloftes. Een belofte (claim) is een aanduiding op het etiket, verpakking van de gezichtscrème of anti-rimpelcrème in een reclameboodschap die de crème een bepaalde werking op rimpels en huid toeschrijft. Een claim mag niet misleidend zijn en moet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Het wordt dus steeds moeilijker voor producenten om gezichtscrème en anti-rimpelcrème met loze beloften over de werking op rimpels en huid te verkopen.

erg jammer dat niet alle beloften waargemaakt kunnen worden. zo zou bij een bepaald wasmiddel mijn was gestreken en al aan de lijn hangen, mijn kids trampoline kunnen springen op een stapel handdoeken na gebruik van een bepaalde wasverzachter, kan je met bepaalde crème zelfs golfplaten recht krijgen, en word met een bepaalde allesreiniger het huishouden een groot feest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze, op zich, strafbare handelwijze, blijft doorgaans zonder nadelige gevolgen voor de verkoper.

Zeker niet omdat het niet strafbaar zou zijn. Maar omdat de grenzen van het toelaatbare dikwijls heel vaag zijn is 'misleiding' bijna niet te bewijzen.

Wanneer is er nu duidelijk sprake van misleiding, c.q, oplichterij?

Stel dat iemand als gevolg van het gebruik van een bepaald product is overleden..dan blijkt de ondeugdelijkheid van dat product eventueel uit het overlijden van die persoon.

Maar een vaag begrip zoals: 'Je voelt je een stuk beter' of 'Je potentie verbetert met c.a. vijftig procent' daarvan is het resultaat niet of nauwelijks meetbaar.

De door jou bedoelde handelwijze is dus wel degelijk strafbaar. Echter dikwijls is het vrijwel onmogelijk te bewijzen dàt er sprake is van misleiding.

Grote concerns formuleren hun teksten, doorgaans met behulp van juristen, zodanig dat ze nog nèt niet aan de normen voor misleiding toekomen..waardoor zij dus vrijelijk hun gang kunnen gaan..

Groet,

Ton