Heeft het Nederlandse volk er geen recht op om te mogen weten waarom er brand was in de televisietorens op 15juli 2011?

Er zijn vele mensen die gedurende enige tijd geen radio/televisie meer konden ontvangen, maar ondertussen wel daarvoor betaalden.

Op Nu.nl staat een bericht dat de zendmastbeheerder weet wat de oorzaak van de brand was, maar die wetenschap voorlopig voor zichzelf wil houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag+

Het beste antwoord

Een onafhankelijke comissie o.l.v. Marco Pastors,heeft opdracht gekregen uittezoeken wat er precies is gebeurt. De uitkomst van een dergelijk rapport word altijd bekend gemaakt. Dit is idd.voor de mensen die er last van hebben gehad prettig om te weten,maar ook voor andere Nederlanders die zich afvragen hoe het mogelijk was,2 zendmasten op 1 dag!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn inderdaad niet verplicht te vertellen wat de oorzaak van de brand was. dit is vaak niet ter zaken doende voor het nederlandse volk en daarom kunnen ze het voor zichzelf houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk doet het juist wel ter zake. Anders konden ze er ook gewoon helder over zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, maar heeft het voor ons voor meerwaarde om het te weten? IK bedoel wat schieten wij ermee op om het te weten?Ik denk dat ze er niet helder over zijn omdat ze het onderzoek voor zichzelf nog niet helemaal afgerond hebben, als je het nieuws dan al naar buiten zou brengen wordt er alleen maar meer gespeculeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je twee vragen kan je pas een antwoord krijgen indien de waarheid naar buiten gebracht is. Juist de reden dat dit niet gebeurt, lokt meer speculaties uit. Brand in twee televisietorens op dezelfde dag. Een terroristische aanslag? Of worden de ware schuldigen om een of andere duistere reden, de hand boven het hoofd gehouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een terroristische aanslag wordt meestal opgeeist, bovendien waren de televisietorens zo goed als leeg op het moment dat er brand uit brak, waardoor een aanslag zinloos zou zijn. Het kan dat er iemand de hand boven het hoofd wordt gehouden, maar ook dat is in dit geval vind ik niet relevant om te weten aangezien er buiten dat de radio/tv ontvangst een paar dagen minder is geweest (vervelend voor de mensen klopt) niet veel meer aan de hand was. Ik vind gewoon dat wij als nederlands volk niet alles hoeven te weten, bovendien vermoed ik dat het gewoon kortsluiting of iets is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortsluiting in twee soortgelijke torens op dezelfde dag? Een terroristische aanslag hoeft er ook niet altijd op gericht te zijn om veel slachtoffers te maken. Er zijn ook andere redenen denkbaar. Dat jij in deze kwestie verder graag onwetend blijft moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Heb daar alle respect voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een terroristische aanslag is er ook om paniek te zaaien daarom wordt hij meestal opgeeist. Van beide dingen is hier geen sprake. kan jij anders een goede reden noemen waarom een terrorist in een tv toren een aanslag zou plegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel het was iets van een terroristische aanslag: Dan kun je er als doodgewone burger ook niks mee, behalve dan dat je je misschien zorgen gaat maken. Afgezien van het feit dat ik hartstikke nieuwsgierig ben naar de oorzaak omdat het wel erg toevallig is dat er brand uitbreekt in twee torens tegelijk, is er voor burgers denk ik geen direct belang.
Op zich snap ik wel dat ze eerst alle onderzoeken afgerond willen hebben voor ze iets naar buiten brengen.
Maar ik denk niet dat je in je recht staat als je eist dat de oorzaak aan het Nederlandse volk wordt meegedeeld. En dan nog, als ze het meedelen. Kun jij controleren of het echt tot in de details klopt wat ze zeggen? Ik denk dat we wel meer dingen niet weten, waar we van zouden schrikken, als we ze wel wisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die twee torens beide tegen de vlakte waren gegaan, had dat wel paniek kunnen veroorzaken. Verwarring stichten, de aandacht van iets anders afleiden, etcetera. In de toren bij Ijsselstein bleek s`morgens, zo las ik een tijdje terug op Internet, een onderhoudsploeg bezig geweest te zijn. Later bleek dat niemand wist wat die lui daar kwamen doen, en bleek dat niemand die lui opdracht voor onderhoud had gegeven. Brand in twee torens op dezelfde dag is echt te toevallig wat mij betreft. Daar zit iets achter, en dat blijkt nu ook wel, daar men zegt dat met weet wat er aan de branden vooraf ging, maar dit verder niet openbaar wil maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29: Er zit veel waarheid in wat je schrijft. Met name die laatste zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja daarover verschillen we dan duidelijk van mening. Je vraag heb ik wat mij betreft wel beantwoord door aan te geven dat het Nederlandse volk er wat mij betreft geen recht op heeft om dit te weten. Als laatste wil ik wel zeggen dat ik denk dat we als Nederlanders niet overal altijd wat achter horen te zoeken (daar hebben we al de alu hoedjes voor) en we ook niet moeten denken dat we recht hebben om alles te hoeven weten. Zoals paca 29 zegt zijn er een hoop dingen die we niet weten en die waarschijnlijk erger zijn dan deze kwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat jij je eigen antwoord nu afkraakt. Dat antwoord leek me in principe geheel volgens de richtlijnen.
Maar hier geef je ineens aan dat het Nederlandse volk er WAT JOU BETREFT geen recht op heeft. Tsja, dat is natuurlijk geen antwoord maar een gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een plus voor je gedachten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ conan iets minder argwaan en meer acceptatie van de dingen brengt de mens een hele hoop rust ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jenesy: Dat geldt voor jou misschien. Het kan een mens ook dom houden. Veel Nederlanders zijn wat dat betreft een kneedbaar volkje. Ben zelf ook Nederlander, maar ik heb er geen behoefte aan om als gedachteloos schaap achter de meute aan te lopen, alleen omdat me dat rust zou geven.
In Nederland betalen we al lang niet meer voor de ontvangst van televisie via de ether, behalve de Digitenne-abonnees.
Voor getroffen abonnees in Drenthe heeft Digitenne zijn uiterste best gedaan om alternatieven te bieden zoals betere ontvangstantennes en het openstellen van een website waar abonnees de belangrijkste programma's kunnen volgen.
De cultuur van "we hebben er toch recht op!" is hier dan ook weer eens ergerlijk uit de kast gehaald.
Ook het "ik heb er toch voor betaald" maakt nog niet dat men verplicht is om openheid van zaken te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De cultuur van "we hebben er toch recht op!" is hier dan ook weer eens ergerlijk uit de kast gehaald."
>er is in deze zaak buiten het verlies van radiosignalen om, nog een aspect dat er toe doet: veiligheid.
Als je ziet wat de uiteindelijke instorting van de Smilde toren voor een effect heeft op zijn directe omgeving kun je je goed voorstellen dat de omwonenden van de zendmast in IJsselstein met zekerheid willen weten dat dit niet met 'hun' toren gebeurd. Want die toren in IJsselstein (Lopik) staat bijna midden in een woonwijk.
Die omwonenden hebben het recht om te weten dat wat er gebeurd is in Smilde hun niet kan treffen, en dat is alleen uit te leggen als we de oorzaak weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank zij de zwaartekracht valt zo'n mast toch aardig vlak bij de voet van de toren, plat omvallen zal, mede door de tuidraden niet gebeuren.
Ook in Smilde waren er geen direct omwonenden die ook maar enigszins gevaar liepen.
De toren staat niet echt midden in een wijk, de dichtstbijzijnde boerderij is toch nog 100 meter verwijderd.
(Zie foto die ik erbij gezocht heb)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het risico zal op zich wel meevallen. Maar die toren is wel 367 meter lang, lang genoeg om een boerderij of huisje te raken dus. Ik hoorde dat sommige bewoners behoorlijk geschrokken zijn, wat ik me levendig kan voorstellen. Zie ook: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/377881
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Annigje! Mooie link trouwens!
Waarschijnlijk is dit slechts een voorlopige conclusie over hoe de brand is ontstaan, en zal het nog verder onderzocht worden?