Kan je je geld terug krijgen wanneer je de gegevens hebt van een marktplaats oplichter en je al zijn gegevens hebt en bewijs hebt?

Toegevoegd na 3 minuten:
(wanneer je natuurlijk aangifte hebt gedaan bij de politie)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangifte doen bij de politie lijkt mij de enige oplossing
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien een knokploeg? Want via de weg zoals hierboven wordt gesuggereerd kun je naar je centen fluiten... Als het onder de €500 is...schrijf het af, maar als het de moeite loont, even met een paar vrienden verhaal halen bij de meneer met de lange vingertjes....
Inekez1
7 jaar geleden
@RoqueTrader. En als dan blijkt dat je per ongeluk de broer, zoon of vader van de oplichter te grazen hebt genomen en die doet aangifte van mishandeling, dan ben je nog veel meer geld kwijt.
ronron1212
7 jaar geleden
@RoqueTrader dan pleeg je een strafbaar feit namelijk mishandeling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt voor zijn huis gaan in een lang jacquet en hoge hoed, zullen ze komen vragen wat je doet en je geeft gewoon tekst en uitleg, groot kans dat ze dat in de buurt liever niet bekend hebben en jou betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en dus net zo lang blijven staan tot ze betalen, kan tijd kosten.
Andere mensen buren die nieuwsgierig zijn dus ook gewoon tekst en uitleg geven. Misschien handig om paar sterke jongens achter de hand te hebben, stel dat zij beginnen..............
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is niet echt waar ik naar zocht, ik vroeg me meer af of de politie zo iemand dan kan arresteren en wanneer dit persoon wordt gearresteerd ik dan mijn geld terug zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron: "dan pleeg je een strafbaar feit namelijk mishandeling." Grappig dat jij gelijk aan mishandeling denkt, terwijl ik het heb over verhaal halen, gewoon het bekende vraag & antwoord spel met een paar potige vrienden juist voor het geval dat het meneertje agressief wordt, immers neemt hij het niet zo nauw met de wet, dus zal er moreel gezien wel meer los zitten bij deze oplichter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@inekez: Grappig dat jij gelijk aan mishandeling denkt, terwijl ik het heb over verhaal halen, gewoon het bekende vraag & antwoord spel met een paar potige vrienden juist voor het geval dat het meneertje agressief wordt, immers neemt hij het niet zo nauw met de wet, dus zal er moreel gezien wel meer los zitten bij deze oplichter.
paulus811
7 jaar geleden
Wat zijn 'al zijn gegevens'? Ik ben ook ooit een keer beetgenomen voor een paar tientjes door een of andere zielepoot, maar de adresgegevens en telefoonnummer zijn waardeloos. Heb aangifte gedaan en kreeg vrijwel meteen de boodschap dat deze niet in behandeling werd genomen. Dan kun je nog zo'n moraalridder zijn, maar als je het dan zelf met een paar sterke jongens kunt oplossen zou ik dat niet nalaten, want politie en banken trekken allemaal een lange neus naar je en laten de oplichter zijn of haar gang gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe heb je betaald? PayPay heeft hele goede kopersbescherming, als je een dispuut opent krijg je gewoon je geld terug indien je bewijzen hebt. Heb je niet via PayPal betaald, onthoud dat dan voor een volgende keer. De verkoper moet een klein beetje betalen voor een transactie, eventueel kun je aanbieden als koper die kosten op je te nemen als ze er om die reden geen gebruik van willen maken. Voor de verkoper zijn er trouwens ook voordelen, dus eigenlijk is er geen goede reden om er geen gebruik van te willen maken.

Antwoorden (2)

Geld terug krijgen zal niet lukken zonder medewerking van de oplichter.

Je kunt natuurlijk een incassobureau inschakelen, een deurwaarder of een advocaat maar die kosten ook geld en succes is nog steeds niet gegarandeerd.

Ik zou zeggen: neem je verlies. Meestal zijn de bedragen van Marktplaats transacties niet van een omvang die de moeite loont om verdere maatregelen te nemen als de wederpartij zijn verplichtingen niet nakomt.
Computoon
7 jaar geleden
Vaak is het bedrag dat wordt gefraudeerd te laag om daadwerkelijk actie te kunnen voelen van leidinggevende partijen zoals Justitie of politie. Er wordt ook van alle kanten gewaarschuwd om nooit vooraf geld over te maken via een website voor bijvoorbeeld tweedehands artikelen of andere vormen van verkopen door externe personen. Wat ik eventueel aanbeveelt om te ondernemen is inderdaad een advocaat of zelf langsgaan bij de particulier.