Wanneer recht op voorschot bijstand?

Na hoeveel weken mag je een voorschot eisen na de aanvraag voor een bijstandsuitkering?

Is dat ergens wettelijk bepaald?
Of mag elke gemeente doen wat hij wilt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

Een voorschot is iets anders. Als je geld nodig hebt van de sociale dienst, omdat je nu echt geld meer hebt om te eten, dan heet dat broodnood. Dat moet je dan aanvragen.

Als u een aanvraag voor levensonderhoud heeft ingediend maar u heeft nog geen gesprek (uitkeringsintake) gehad kunt u een voorschot broodnood aanvragen. Hiervoor moet u langskomen.

Nadat u uw uitkeringsaanvraag hebt ingediend en een gesprek heeft gehad, duurt het nog enkele weken voordat u uw eerste uitkering krijgt. U kunt daarom (soms) een voorschot op uw uitkering krijgen van ten minste 90% van het bijstandsbedrag waar u waarschijnlijk recht op hebt. U moet het voorschot altijd terugbetalen. Meestal houdt Werk en Inkomen het voorschot in één keer op de eerste bijstandsuitkering in. Als u hierdoor te weinig geld overhoudt om van rond te komen, kan Werk en Inkomen met u afspreken om het bedrag over langere tijd uit te spreiden.

Een voorschot op een lopende uitkering is niet mogelijk, U moet van uw uitkering de hele maand rondkomen. Alleen bij dringende redenen kan een voorschot op het gereserveerde vakantiegeld worden verstrekt.
Voorwaarden

Er zijn twee voorwaarden om een voorschot te krijgen:
uw aanvraag voor een bijstandsuitkering moet volledig zijn (dus u moet alle gevraagde gegevens hebben ingeleverd) ingediend of u heeft een afspraak voor het aanvragen van een uitkering.
het is bijna zeker dat u in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering. Als Werk en Inkomen hierover grote twijfels heeft, krijgt u geen voorschot.
Indien u zich meldt bij de balie voor een voorschot broodnood, dient u de volgende bewijsstukken te kunnen overleggen:
- een geldig identiteitsbewijs;
- van alle betaalrekeningen afschriften over de laatste drie maanden;
- van alle spaarrekeningen afschriften over de laatste drie maanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van wat ik van de site kan opmaken, heb je meteen bij je aanvraag recht op een voorschot, omdat het even kan duren voor je aanvraag definitief goedgekeurd is.
De enige redenen om GEEN voorschot te krijgen, zijn als je gegevens niet kloppen, je onvoldoende meewerkt om uit te zoeken of je recht hebt op bijstand en als vrij duidelijk is dat je dat recht niet hebt.

Als daar allemaal geen sprake van is, heb je dus gewoon recht op een voorschot (dat echte te zijner tijd wel zal moeten worden terugbetaald), en kun je daaronmiddellijk achteraan.

Voor elke gemeente KUNNEN speciale regels gelden ; due kun je op de zelfde site vinden voor je eigen gemeente te selecteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+