Wat is de juiste manier van inhalen?

Ik ben vannacht op de houtribdijk een vrachtwagen gaan passeren met 100 km per uur waar het van mijn kant ook was toegestaan d.m.v. De pijl op het asfalt. Ik had geen tegenliggers en bleef dus met 100 zo rijden. Maar tijdens het passeren wordt mijn lijn in het midden ineens een lijn van niet inhalen terwijl ik bijna de vrachtwagen voorbij ben. Ik had de vette pech dat ik de verkeerspolitie achter mij had zitten en deze heeft mij aangehouden. Hij gaf als uitleg dat ik bij het inhalen harder had moeten gaan rijden. Ik had de uitleg van dat niet te doen omdat je maar 100 mag op de dijk en verder geen tegenliggers had. Mijn vraag is als je gaat inhalen waar het mag en even later passeer je het deel waar het niet mag, wat moet je dan eigenlijk gaan doen zonder een strafbaar feit te plegen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In het algemeen dien je vlot in te halen. Maar een vrachtwagen die wat aan de snelle kant is begrensd kan dat voornemen weleens ondermijnen.
Het is belangrijker om inhaalmanoeuvres vlot uit tevoeren, dan steeds netjes onder het maximum te blijven. Helaas krijg je soms eerder een prent voor een snelheidsoverschrijding dan een slome inhaalmanoeuvre.
Als je helemaal geen kans op een prent wil hebben, moet je maar niet met een klein snelheidsverschil gaan inhalen.
Tot zover de basisgedachte als antwoord op de hoofdvraag in de titel.

Nu dit specifieke geval.
Als je tijdens het inhalen verrast wordt door een inhaalverbod, dan is het verstandig om je snel uit die niet bedoelde situatie te redden. Dat inhaalverbod zal toch ergens een reden hebben, en je stelt jezelf en de andere weggebruikers mogelijk iets verderop aan een of ander gevaar bloot als je je betrekkelijk langzame inhaalmanoeuvre zonder ingrijpen voortzet alsof er niets aan de hand is.
Als je (zoals je beschrijft) al bijna voorbij de vrachtwagen bent, is het niet verstandig meer om te gaan remmen en terug naar achteren te kruipen. Dat kost vrij veel tijd, en met zo’n actie kun je anderen verrassen; er zit intussen misschien iemand anders te bumperkleven vlak achter die vrachtwagen, en je kunt er niet zeker van zijn dat je die dan gezien hebt. In dit geval reed er zelfs een politiewagen achter je.
Even onreglementair het gas erop en je bent uit de gevarenzone. Dat moet dan maar even, het is een kwestie van op basis van verkeersinzicht snel tussen twee kwaden weten te kiezen.

Ik kan me echter voorstellen, dat je kon overzien dat er geen tegenliggers waren en dat je dus oordeelde dat je de inhaalmanoeuvre zoals gepland kon afmaken. Het is van hieruit niet goed te beoordelen wie er gelijk had, maar de politie heeft in eerste instantie natuurlijk vaak het laatste woord in zo’n geval.
Ik hoop dat ze het bij de aanhouding en een vermanend woord gehouden hebben. Dat kan ook al lullig uitpakken als je vertraging oploopt of voor je mede-inzittenden een beetje voor gek staat, maar daar valt soms nu eenmaal niet aan te ontkomen.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je in voorkomend geval moet doen, is: de inhaalmanoeuvre stoppen en achter het in te halen voertuig gaan/blijven rijden.
jc54