Kun je aangeklaagd worden als je EHBO verleend?

Je moet aan iemands lichaam zitten om hulp te kunnen geven, kun je dan worden aangeklaagd voor aanranding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (6)

iedereen kan altijd aanklagen, maar als je iemands leven hebt gered, dan zal hij je heus wel dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen Niet iedereen kan aangeklaagd worden. Door politie dient eerst (en dat is wel verplicht) een procesverbaal worden opgemaakt, daarna beslist de officier van justitie of er een grond is om de vermoedelijke dader aan te klagen bij de rechtbank voor een strafvervolging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk wel een persoon als burger kan mensen aanklagen volgens mij heet dat een dagvaarding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand dagvaarden voor een schade vergoeding of een andere kwestie is niet aanklagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dagvaarding krijg je van justitie niet van een burger....
Daar hoef je niet bang voor te zijn mits je dingen hebt gedaan die jou daadwerkelijk te verwijten zijn.

Met het laatste bedoel ik dus dat je willens en wetens handelingen hebt verricht die tot een ernstiger letsel lijden.

Je bent aan de hand van de grondwet verplicht om hulp te verlenen aan mensen die in node zijn.

Verleen jij die eerste hulp en maak je door onwetendheid fouten, kunnen ze jou dat niet toerekenen, je handelt namelijk in de geest van de grondwet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mits=tenzij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk artikel uit de grondwet bedoel je daarmee Theo?
Als je iemand helpt, doe je dat met de beste bedoelingen. Gaat er iets mis, dan kun je naar je eigen WA verzekering stappen. Vaak hebben EHBO verenigingen of bedrijven aparte verzekeringen hiervoor afgesloten. Ik verzorg zelf BHV trainingen, maar sluit altijd verzekering af voor de geslaagde cursisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan een slachtoffer altijd aangifte doen, maar dan zal hij/zij wel met argumenten moeten komen dat de aanrakingen anders zijn dan hulpverlening.
Als je gewoon hulp verleent, zal je niet aangeklaagd worden. Bovendien ben je sowieso verzekerd voor aansprakelijkheidsstelling, als je een geldig EHBO-diploma hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan wel aangeklaagd worden (iedereen kan een aanklacht indienen) maar je zal nooit een zaak tegen je krijgen.
Bij EHBO kan het ook zijn dat je mond op mond beademing moet toepassen. Geen enkel iemand met verstand zal dan een aanklacht serieus nemen.
Als degene die je hebt geholpen een aanklacht wilt indienen zal de politie de aangifte misschien nog wel opnemen maar zodra daar een jurist/officier van justitie/rechter naar zal kijken zal deze een juiste conclusie trekken en deze aanklacht als niet ontvankelijk betitelen.

Je moet natuurlijk wel alleen doen wat nodig is.
Bij iemand die duidelijk ademt is mond op mond beademing niet nodig.....ook niet bij een hele mooie vrouw (als je als man hulp verleent) hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite ligt het aan de situatie....als je iemand ziet flauwvallen hoef je niet per definitie aan het lichaam te zitten, je kan gewoon bij die persoon blijven en als je merkt dat het langer duurt dan nodig is 112 bellen, mond op mond beademing of hartmassage toepassen is hier niet nodig en kleding losmaken ook niet.

Wel als je iemand uit een sloot hebt gered en bijna stikt kan je (mond op mondbeademing is trouwens ook niet meer nodig) met een opgerold stok papier de mond in en zelf lucht inblazen....zodat diegene water moet uitkotsen....en 112 bellen.

Pas als je iemand ziet die op het punt staat te stikken is het noodzakelijk knellende kleding lost te maken en 112 bellen.....

Verder is het ook wel belangrijk om pas EHBO toe te passen als je een diploma hebt (in geval van mond op mondbeademing en hartmassage. 112 bellen kan iedereen. Ga niet zomaar in alle gevallen kleding losmaken en aan het lichaam zitten als het niet nodig is, en dat is vaak ook niet zo.

Als je bijvoorbeeld een meisje ziet flauwvallen en jij trekt haar bloesje uit, legt haar op de grond en zet je mond op haar mond en probeert je handen op haar borst te leggen om (zogenaamd) EHBO toe te passen terwijl je diep van binnen eigenlijk wilde weten hoe haar borsten en lippen voelen ben je haar aan het aanranden en kan een getuige je hiervoor aanklagen ja.....