Wat zijn wettelijk gezien de verschillen tussen een verzorgingshuis en een verpleeghuis?

In mijn direct omgeving word een verzorgingshuis omgebouwd tot een verpleeghuis.
Nu is het verzorgingshuis nog niet helemaal verbouwd,officieel is het al wel een verpleeghuis.
Iemand die ik goed ken woont daar en krijgt nu te maken met veranderingen.
Deze man is een diabeet en voorheen spoot hij zichzelf elke dag 4 maal zijn insuline,door de verandering van regels wat betreft het verpleeghuis mag hij nu zelf (heeft hij mij verteld) nu ineens zijn insuline niet zelf meer spuiten,maar de mensen van de verpleging nemen dit nu over.
Ik vind dit maar vreemd,waarom mag iemand die zich jaren zelf heeft gespoten ineens van de ene op de andere dag dit niet meer doen?
Deze man zou het zelf nog goed kunnen,maar volgens de wetten en de regels mag dit niet meer.
Nu heb ik dit proberen op te zoeken op het internet maar ik kom niet ver.
Wie weet wat de verschillen zijn (wettelijk gezien en gezien de regels) tussen een verzorgingshuis en een verpleeghuis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (2)

Dat heeft niets met wetten te maken, maar met protocollen, zeg maar de voorschriften die een instelling gebruikt. Deze zijn er voor om te zorgen dat al het personeel op dezelfde manier werkt.
Protocollen van verpleeghuizen zullen anders zijn, deze worden opgesteld i.s.m.al het medisch personeel.
Een bewoner in een verzorgingshuis heeft zijn eigen huisarts, in een verpleeghuis is er een verpleeghuis arts. In dit geval zou ik contact opnemen met deze arts en de vraag voorleggen.
Heb een link bijgevoegd over een protocol bij diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oude woord voor verzorgingstehuis is bejaardentehuis. Daar wonen mensen die nog zelfstandig kunnen wonen en voor zichzelf kunnen zorgen. De meeste zorg die de bewoners krijgen bestaat uit maaltijden en het schoonmaken van de kamer. Een verpleegtehuis is eigenlijk een ziekenhuis voor bejaarden, waar dus verplegend personeel aanwezig is voor de verzorging van de patiënten. In een bejaardentehuis mag het personeel dus geen injecties geven, maar in een verpleegtehuis wel.

Toegevoegd na 15 uur:
Er schijnt een verschil te zijn tussen insuline spuiten en injecties geven. Als er geen gediplomeerd personeel aanwezig is, dan mag een patiënt zijn eigen insuline inspuiten. Het moet immers toch gebeuren en dan kan hij het het beste zelf doen. Zodra er wel gediplomeerd personeel aanwezig is, vervalt de noodzaak om zelf te spuiten en is het personeel dus verplicht om het over te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet. Een verzorgende niv. 2 ( dit heette vroeger bejaardenverzorgende) mag insuline spuiten.
Er zal altijd iemand met minimaal niv.2 aanwezig zijn in een verzorgingshuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling. Ik heb de opleiding bejaarden verzorgende gedaan, naar mijn idee vergelijkbaar met niv 2, insuline spuiten zat daarbij. Daarna de opleiding ziekenverzorgende gedaan, niv 3 en toen ook i.m. leren spuiten. Maar ik begrijp nu dat die vergelijking niet opgaat. Weer wat geleerd ;)