Zijn de juridische gevolgen hetzelfde voor erkenning door een vader en vaststelling van vaderschap?

Een biologische vader kan zijn kind erkennen maar een kind kan ook het vaderschap laten vaststellen. Zijn de (juridische) gevolgen hetzelfde voor beide processen?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb je ongeveer een heel dossier nodig van de voorgeschiedenissen.
Er is verschil tussen de gevolgen van erkenning en gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Om de verschillen, of juist dat er geen verschil is, te kennen, zul je eerst veel vragen moeten beantwoorden.
Is de vader een donor of is de vader waarschijnlijk de buurman?
Is de vader die het kind heeft erkend, de biologische of de juridische vader, etc.,etc.
https://www.devos.nl/nieuws/wat-is-het-verschil-tussen-erkenning-en-gerechtelijke-vaststelling-van-het-vaderschap
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisie,
hier een opsomming van de gevolgen die eventueel van toepassing kunnen zijn bij een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap.
http://www.erfrechtonline.nl/clients/vaderschap/
http://www.advocaten.nl/erkenning-van-een-kind/
Dus ja, er kunnen verschillen zijn, of neen, juist niet. Alleen al de familierechterlijke betrekking en de erfrechtelijke gevolgen. De nationaliteit van het kind kan een rol gaan spelen.
erotisi
5 jaar geleden
@JoanDArc
Het enige verschil wat ik tot nu toe kan ontdekken als een verschil in de gevolgen tussen deze twee vormen is dat bij vaststelling vaderschap dat terugwerkende kracht heeft tot de geboorte van het kind, terwijl dat bij erkenning niet zozeer vermeld is. Wat overigens de praktische gevolgen van dit verschil zijn is mij niet duidelijk als die er al zijn......

Antwoorden (1)

Indien de relatie tussen vader en kind in beide gevallen gelijk is, zijn de (juridische) gevolgen gelijk.
jc54