Kunnen consumptiemunten zomaar ongeldig worden verklaart en daarmee dus niet meer inwisselbaar voor geld?

Sommige cafés, discotheken en/of kroegen verplichten men zgn. 'consumptiemunten' te kopen, om daarmee drank te kunnen betalen.

Als men vervolgens deze wenst in te wisselen, wordt dit soms geweigerd. Ikzelf wijs de uitbater op het feit dat ze veelal niet duidelijk vermelden dat deze niet inwisselbaar zijn, maar dit blijkt in sommige gevallen geen rede genoeg om mijn reeds aangekochte muntjes weer in te wisselen.

Mijn vraag is of ik ten alle tijden mijn munten kan inwisselen en of ik dit ten alle tijden kan doen? Zit er bijvoorbeeld een tijdslimiet aan, want soms wisselt een uitbater van munten en verklaren de 'oude' munten ongeldig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11K

Antwoorden (3)

Nee, dat mogen ze gewoon doen. Zorg dus dat je geen voorraad aanlegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor quasi betaalmiddelen geldt dat degene die ze koopt instemt met de voorwaarden die de verkoper hanteert.

De verkoper kan dus in de verkoopvoorwaarden opnemen dat de munten op een zeker moment ongeldig verklaard kunnen worden. De voorwaarden moeten wel door de klant opvraagbaar of in te zien zijn.

De klant gaat accoord met de voorwaarden, op het moment dat hij een aankoopovereenkomst aangaat.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ja dat kan. Wettelijk gezien zijn de voorgaande antwoorden al juist, maar ook uit praktisch oogpunt is het logisch dat deze munten ongeldig kunnen worden verklaard, omdat het erg eenvoudig is deze munten zelf na te maken, in tegenstelling tot muntgeld. Deze munten zijn (ver) onder de nominale waarde te maken en omdat deze munten vaak contant worden gekocht, zou de uitbater niet kunnen aantonen dat je deze munten ook daadwerkelijk bij hem hebt gekocht.