Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

er zijn 3 jongens gepakt met het inslaan van 5 autoruiten, wat wordt hun straf in het ergste geval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In het ergste geval gaan ze twee jaar de gevangenis in, dat is namelijk de maximale straf voor mishandeling. Dat zal over het algemeen wel meevallen.

Het kan dat de jongens een strafbeschikking krijgen (boete of korte taakstraf) of dat ze een dagvaardiging krijgen. In dat laatste geval zullen ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Ook moeten ze uiteraard alle schade vergoeden die ze veroorzaakt hebben.

Een HALT straf behoort bij de minderjarigen ook nog tot de optie mits de schade minder is dan 4500 euro totaal, en de jongens niet meer dan 900 euro per persoon hoeven te vergoeden. Ook mag een HALT straf niet eerder zijn opgelegd voor hetzelfde feit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om jongens, niet om volwassenen neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En er is toch niemand mishandeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan zou de strafmaat hoger zijn. Ik vraag mij alleen af hoe je bij mishandeling komt...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ik lees het. Mishandeling is Max 4 jaar. Maar het hele stuk is geschreven over vernieling en klopt behalve de term mishandeling wel.
Autoruiten inslaan valt niet onder mishandeling, maar onder vernieling. De maximale straf hierop is twee jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie (19.500 euro).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foutje van de zaak. Mijn verhaal mbt HALt blijft wel staan maar ipv mishandeling moest er idd vernieling staan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding