Hoe kan ik bezwaar maken tegen een boete?

Hallo,

Ik zit met een probleem. Ik heb een boete gekregen voor openbare dronkenschap, maar ben het daar niet mee eens. Ik weet nu niet wat ik moet doen om daar bezwaar tegen te maken, kan ik ergens de aantekening aanvragen die gemaakt is bij de boete?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat er niet in de papieren die je hebt gekregen hoe je bezwaar moet maken want dat zou wel moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de achterkant van de brief met de acceptgiro staat als het goed is beschreven hoe je bezwaar aan moet tekenen. Het is wel verstandig bewijsstukken mee te sturen als je die hebt en met een sterk onderbouwd verhaal te komen. Ik ben bang dat je anders weinig kans maakt.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
even benieuwd, waar u het niet mee eens was; was u niet in kennelijke staat of was het niet in het openbaar?

Antwoorden (1)

Openbare dronkenschap wordt met een OM afdoening afgedaan. U zult van justitie een strafbeschikking opgestuurd krijgen.

Bent u het niet eens met de strafbeschikking, dan kunt u verzet instellen bij de officier van justitie. In dat geval moet u niet betalen. De officier van justitie moet uw verzet twee weken na kennisneming van de strafbeschikking hebben ontvangen. Op grond van de wet is de strafbeschikking na deze datum definitief. Als u geen verzet instelt, komt vast te staan dat u zich schuldig heeft gemaakt aan het strafbare feit.

U kunt op twee manieren verzet instellen:

Bij voorkeur schriftelijk. Dit kan door u of uw advocaat; per adres CVOM, Postbus 50 000, 3500 MJ Utrecht.
In persoon. Dit kan aan de balie bij het arrondissementsparket van de plaats waar het strafbare feit is gepleegd. Op de voorzijde van de strafbeschikking is vermeld waar het strafbare feit is gepleegd. Het verzet in persoon kan worden ingesteld door u, uw advocaat of door een persoon die u daarvoor schriftelijk heeft gemachtigd.

U kunt telefonisch geen verzet instellen.
U dient samen met de brief waarmee u verzet instelt - het zogenaamde verzetschrift - een kopie van de strafbeschikking te verstrekken of u dient een nauwkeurige aanduiding van de strafbeschikking op te geven waartegen het verzet zich richt.

Rechter
Wanneer u verzet instelt, zal de officier van justitie uw zaak aan de rechter voorleggen. In dat geval kan de officier van justitie op de zitting bij de rechter een zwaardere sanctie eisen. Het vervolg van de zaak is afhankelijk van de uitspraak van de rechter. Als u geen hoger beroep instelt tegen deze uitspraak, is de uitspraak meestal 14 dagen na de uitspraak onherroepelijk. Dit betekent dat de uitspraak definitief is.

Wijzigen of intrekken
Naar aanleiding van uw verzet tegen de strafbeschikking kan de officier van justitie ook beslissen de strafbeschikking in te trekken of te wijzigen. Als de officier van justitie de zaak wijzigt, ontvangt u een gewijzigde strafbeschikking. Als de officier van justitie uw strafbeschikking intrekt (waarna uw zaak wordt geseponeerd), is de strafvervolging beëindigd.
Door verzet tegen de strafbeschikking wordt de tenuitvoerlegging tijdelijk stopgezet, tenzij de officier van justitie van mening is dat de verzetstermijn is verstreken. Meer informatie over het instellen van verzet (bijvoorbeeld bij welke officier van justitie en de exacte termijn) vindt u op de strafbeschikking.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar kan ik nog de aantekening aanvragen van te voren? En kan de boete hoger worden als ik het bezwaar niet win?