Wat gebeurt er als je de politie voor een ander belt en je twijfelt of er iets aan de hand is en het blijkt vals alarm te zijn?

Ik heb dringend antwoord nodig!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (7)

MIsschien gewoon wel bellen en tegen de politie zeggen dat je voor een ander belt en twijfelt, maar dat je het niet op je geweten zou willen hebben als het wel terecht blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt je alsnog vriendelijk bedankt. Denk er bijvoorbeeld aan dat je denkt dat er een vreemde in het huis van de buren loopt maar het blijkt allemaal in orde. Dat is altijd de moeite waard voor de politie om even uit te zoeken en als het klopt dan wordt je vriendelijk bedankt voor je oplettendheid.

Je zal pas in de problemen geraken als je willens en wetens een vals alarm doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je *vermoedt* dat er iets aan de hand zou kunnen zijn, is het je plicht de politie te waarschuwen.

Je kunt dan gewoon vertellen dat je het vermoeden hebt dat er iets ernstigs aan de hand is, en wat er dan aan de hand zou kunnen zijn, en waarom je dat denkt.

De politie zal dan besluiten of ze er wel of niet op afgaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
De politie mag dan niks doen. Het zal vaker voorkomen dat mensen de politie waarschuwen denkend dat er iets verdachts gaande is, maar het achteraf bij het verkeerde eind te hebben. En het is maar goed ook dat dit gewoon kan. Anders zouden mensen veel langer na denken voor ze een belletje plegen met als mogelijk gevolg een verdacht zaakje dat op iets ergs is uitgelopen. Simpelweg omdat jij de politie niet 'durfde' te bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bellen! Gewoon doen, de zaak uitleggen. Ze horen liever 10x loos alarm dan dat ze die ene keer dat het wèl raak is, missen omdat jij niet durft! Doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er van af.. Als die gene echt geloofwaardig doet overkomen is het zijn/haar schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie bellen voor een ander die het niet kan op dat moment heeft niets met schuld te maken....
Je twijfelt of er iets aan de hand is maar weet het niet zeker? zo kan je het de politie toch uitleggen? Dan heb jij alarm geslagen, of er dan iets mee gedaan wordt is hun verantwoording verder. Blijkt er niets aan de hand te zijn kan iedereen gelukkig ademhalen, blijkt de alarmering terecht....heb jij je best gedaan!