Ja, mits de eigenaar van de grond je daar toestemming voor geeft. Een ander antwoord zegt dat dat voorbehouden is aan boswachters en zo, maar dat geldt alleen voor bossen die in het bezit van de overheid zijn. Zwakke punten in dat antwoord zijn wat is een bos? Is een park een bos? En een moeras? Stuk heide? Hoe groot moet een verzameling bomen zijn voordat je het een bos noemt.
De wet heeft het dan ook niet over een bos. Als de eigenaar toestemming geeft, dan mag het, zonder toestemming mag het niet. Vergelijk het met jouw voortuin: als iemand daar zomaar een boom in zou planten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik, de schrijver van dat andere antwoord, schrijf hetzelfde als jij: "Als je een boom in een bos zou willen planten heb je daar dus toestemming voor nodig van de eigenaar of van de beheerder van dat bos. Alleen met die toestemming mag het wel.". Het enige verschil is dat ik een bos noem en jij niet. De vraagsteller heeft het over een bos. Daarom noem ik dat ook in mijn antwoord. Ik ga ervan uit dat wat onder een bos wordt verstaan voor iedereen wel duidelijk is.

Andere antwoorden (1)

Nee, het beheer en het onderhoud van bossen is in Nederland voorbehouden aan boswachters en natuurbeheerders. Zij kunnen bepalen waar nieuwe bomen nodig zijn en waar extra bomen geplant kunnen worden. Ze willen graag dat de natuur zich op een bepaalde manier ontwikkelt en dat is onmogelijk als iedereen zo maar bomen gaat planten in een bos.

Als je een boom in een bos zou willen planten heb je daar dus toestemming voor nodig van de eigenaar of van de beheerder van dat bos. Alleen met die toestemming mag het wel.
Antoni