Ben ik verplicht verzendingskosten te betalen als mij een bestelling wordt opgestuurd terwijl was afgesproken dat ik de bestelling zou komen ophalen?

k bestel via mail bij een aromaconsulente uit de buurt een voedingssupplement. In de mail vermeld ik duidelijk dat ik dit product kom ophalen wanneer zij dit in haar bezit heeft. (niet alle producten heeft zij steeds op voorraad)
Ook bij een vorige bestelling ben ik de producten bij haar gaan ophalen nadat deze waren binnengekomen, zoals tussen haar en mij was afgesproken (hierbij was geenszins sprake van bijkomende verzendingskosten te betalen).
Een tijdje na mijn huidige bestelling krijg ik via de post een pakje met het desbetreffende product en een bijgevoegde kostennota waarin 16,50 euro wordt aangerekend voor het product zelf en 7,00 euro verzendingskosten. Dit pakje werd niet verstuurd door de aromaconsulente zelf maar door een ander verdeelpunt, met name het verdeelpunt waar deze aromaconsulente de producten zelf bestelt indien zij ze niet op voorraad heeft. Ik werd op voorhand niet verwittigd dat het besteld product zou worden opgestuurd met de post en dat ik extra verzendingskosten zou moeten betalen. Ik ga ook niet akkoord met deze gang van zaken. Ben ik verplicht deze verzendingskosten te betalen? Wie moet deze verzendingskosten voor zijn rekening nemen? Mag ik dit product houden en enkel het product zelf betalen zonder de verzendingskosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Aangezien jij met haar hebt afgesproken dat je het zou afhalen I.p.v het te laten bezorgen ben jij hier niet verantwoordelijk voor.

Voor zover ik het kan lezen in de wet:

De kosten bij het aflevering van de zaak, in uw geval een voedingssupplement, komen ten laste van de verkoper. Als de voedingssupplementen worden bezorgd kan de verkoper de kosten vorderen bij de koper voor zover dit is opgegeven door de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst.

De overeenkomst tussen jou en het bedrijf dat je het komt ophalen laat juist zien dat jij hier dus niet verantwoordelijk voor bent, maar dat de verkoper dat is. Ook mag hier niet ten nadele van de koper worden afgeweken. Ik denk dat je dus niet verplicht bent om de verzendkosten te betalen. Het beste lijkt mij om het gewoon aan te kaarten bij het bedrijf, maar zeker niet om de verzendkosten te betalen, ook al is het voor een gedeelte. Het bedrijf zelf kan hier ook veel van leren als het netjes wordt aangekaart.

Veel succes!

(Als mijn antwoord fout is of niet volledig laat het aub weten!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat ben je niet verplicht als er een duidelijke afspraak is gemaakt. Er is iets fout gegaan en wellicht kan zij er niet veel aan doen. Ik zou dit foutje middelen en split in de kosten en opnieuw verder gaan met nieuwe duidelijke afspraken. Of misschien een andere distribiteur zoeken.