Ik ben minderjarig en bedreigd, wat moet ik doen?

Ik ben een jongen van 16, dus minderjarig. Ik ben vandaag (31-8-12) door iemand fysiek bedreigd, die me bij mijn nek greep en die voor rond de 4 seconden dicht kneep. De persoon die dat deed is schat ik, minimaal 30 +.
Hij heeft dit gedaan omdat ik over het fietspad heen reed over een rotonde en hem geen voorrang gaf. (Er zijn overigens geen ongelukken gebeurt daardoor) Hij is toen hard door gereden en heeft zijn auto voor mij en mijn vriend (ooggetuige) gaan staan en hield ons tegen. Toen hebben we gepraat en heeft hij dat gedaan.
Ik heb dus een ooggetuige & zijn kenteken.
Wat moet ik nou doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte dus. Hij mag jou zo niet aanraken. Andersom had jij het wel terug mogen doen trouwens. Een koekje van eigen deeg is wettelijk toegestaan. je mag jezelf verdedigen. Ga zo snel mogelijk aangifte doen en neem verklaringen op van de getuigen eventueel zo de politie dat niet al doet... Er wordt veel bezuinigd dus ik weet bij God niet in hoeverre de politie momenteel nog optreed. Mijn nichtje is een paar jaar terug in elkaar geslagen door haar vader. Ze belde me op, terwijl ze zichzelf opsloot in de badkamer. Ze heeft met mijn hulp aangifte gedaan, maar tot nog toe is er niks gebeurd.
Toch is het beter het wel te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij moet je nooit zélf verklaringen gaan opnemen. Zodra jij rond gaat vragen in de buurt daar bijvoorbeeld, is het onderzoek dat de politie eventueel uit zou voeren niet meer betrouwbaar. Als de politie op zoek gaat naar getuigen, willen zij mensen horen die sec vertellen wat ze gezien hebben, en niet mensen die al beïnvloed kunnen zijn doordat het slachtoffer met ze heeft gepraat. Niet dat je bewust zou proberen ze te beïnvloeden, maar zo werkt het menselijk geheugen nu eenmaal: zodra je met anderen gaat praten over een gebeurtenis die je hebt meegemaakt, verandert je beeld van die gebeurtenis en ga je in gedachten dingen overnemen van wat die ander vertelt. Zonder dat je het zelf doorhebt overigens, en mensen kunnen er volledig van overtuigd zijn dat ze iets hebben gezien wat ze in werkelijkheid helemaal niet hebben gezien. Die vriend die er bij was, dat is alleen maar goed, en die zou ik zeker ook meenemen als je aangifte gaat doen. Verder alle OBJECTIEVE feiten verzamelen (getuigenverklaringen zijn helaas niet objectief) en vastleggen, maar niet achter andere getuigen aangaan, dat is echt een kwestie voor de politie. Je hebt genoeg aanknopingspunten voor een gedegen onderzoek voor de politie hoor Dczener: mishandeling is een ernstige zaak, je hebt een ooggetuige, kenteken, en eventueel nog fysieke bewijzen wanneer een arts die kan vinden in de vorm van schade of blauwe plekken in je hals of nek. De politie zal deze meneer zeker willen verhoren, en zal wanneer dit nodig is ook getuigen gaan zoeken of een oproep doen voor getuigen. Echt doen hoor, die man mag hier niet zomaar mee wegkomen, en jij moet dit niet over je kant laten gaan, maar voor jezelf opkomen door hier aangifte van te doen. Is die man nu helemaal?? Dit kan hij niet maken, en dat zal hij merken ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat hier al meer dan genoeg goede antwoorden zijn gegeven, nou vraag ik alleen nog of je de resultaten ook ergens zou willen plaatsen, mocht deze komen. Ben namelijk wel benieuwd naar de gevolgen, en succes met de aanklachten (die je waarschijnlijk wel gaat maken) !!

Het beste antwoord

Aangifte doen, zo snel mogelijk! Je hebt een kenteken en ooggetuige, dus je maakt het de politie meteen al gemakkelijk.

Dit is trouwens geen bedreiging, dit is mishandeling. Deze meneer heeft niet alleen gedreigd om jou bij je keel te grijpen, maar dat ook daadwerkelijk gedaan. Dat is nogal wat, en zou ik zéker niet zo laten gaan. Dus ga naar het politiebureau, neem je vriend mee, en laat ze je aangifte opnemen. Goed dat jullie het kenteken hebben genoteerd, dan kan de politie heel snel gaan praten met deze man, en grote kans dat het meer wordt dan praten alleen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens: hij zal jullie wel weer beschuldigen, en misschien hebben jullie flink ruzie gehad daar langs de kant van de weg, maar alleen al jullie blokkeren en tegenhouden vind ik nogal kinderachtig, en iemand bij de keel grijpen is gewoon strafbaar. Ik kan me voorstellen dat je een keer toetert of wijst als iemand je geen voorrang geeft omdat je misschien schrikt en om die ander erop te wijzen dat hij voorrang had moeten geven, maar wat hij nu gedaan heeft kan absoluut niet door de beugel, is verboden bij wet, en heeft jou pijn gedaan. Dat is dus écht iets voor de politie, dus je moet absoluut aangifte gaan doen van deze mishandeling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nav van het antwoord van JodenHartogh: inderdaad naar een arts gaan om eventueel duidelijk lichamelijk letsel en klachten naar aanleiding van deze mishandeling vast te laten stellen. Als je morgen blauwe plekken blijkt te hebben: daar direct goede foto's van nemen, zodat je alle bewijzen verzamelt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dat je minderjarig bent maakt trouwens voor de politie niet uit: je kunt aangifte gaan doen samen met je ouders, maar dat is niet nodig. Als zij niet mee kunnen of willen, kun je gewoon zelf gaan. Neem liever wel die vriend mee, omdat hij er ook bij was en dus je verhaal kan bevestigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord weer Lies!
En al die toevoegingen tonen je betrokkenheid.
Dus PLUS> +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor iedereen hun antwoorden, ik heb het politiebureau gebeld samen met mijn ouders en hebben dinsdag een afspraak zodat ik alles kan uitleggen. Ik neem mijn vriend (de ooggetuige) ook mee. Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden, dat heeft me sterk geholpen!

Andere antwoorden (4)

Aangifte doen van bedreiging bij de politie en zeggen dat hij ook echt fysiek contact heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen bedreiging, maar een mishandeling. En al ben je minderjarig, je kunt gewoon aangifte doen bij de politie. Zeker als je getuigen hebt sta je sterker. Niet onverstandig is het om even langs een arts te gan, dat vraagt de politie namelijk ook bij de aangifte. de doktersverklaring gaat dan mee naar het OM. De rechter heeft dan een objectief rapport over het letsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de Politie gaan en aangifte doen!
Controleer ook of er misschien camera’s hangen die het hebben zien gebeuren, zodat je bewijs hebt voor de Politie.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat erg voor je! heb je al aangifte gedaan bij de politie? Als je dat hebt gedaan moet je het tegen je ouders, vrienden en de juf zeggen, die zullen je helpen! Blijf rustig en denk er niet de hele tijd aan, doe wat leuks! Ik hoop dat ik je hiermee hebt geholpen. Nogmaals: Erg voor je!

Toegevoegd na 3 minuten:
PS. Ik wil ook voor jou aangifte doen! ik woon vlakbij een politiebureau!