Ik ontvang al jaren studiefinanciering met lening, dat is ongeveer €1000,- elke maand en daarnaast niet gewerkt. Mag ik een dure auto kopen?

Ik heb wel eens gehoord dat de politie dure auto's in beslag neemt van mensen die niet kunnen aantonen dat ze voor dat geld belasting hebben betaald. Nu heb ik zelf ook de afgelopen jaren niet gewerkt maar heb wel al het geld dat ik heb ontvangen opgespaard. Nu zou ik daar graag een auto voor willen kopen van rond de 20-25 duizend euro. Kan dit zonder de belastingdienst op m'n nek te krijgen?

Ik heb geen strafblad of dergelijke, is dat wel een vereiste mochten ze je auto in beslag willen nemen terwijl je niet heb gewerkt de afgelopen jaren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat je hier problemen mee gaat krijgen, je hebt het geld geleend, dat is geen misdrijf. Overigens is een auto van het bedrag dat je noemt geen dure auto. Ik denk dat onder de dure auto's vanaf 60 duizend moet denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had je van dat geld niet moeten studeren + leven dan ? Want 1000 euro is geen vetpot als je op jezelf woont.
Utrecht
8 jaar geleden
Ik hoop dat je de afgelopen jaren wel hebt gestudeerd, al twijfel ik daar nu aan...
Een nieuwe auto kopen van geleend geld is zo ongeveer de meest slechte investering die je kan doen. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Advies: maak je studie en ga dan aan het werk. Met je dan verdiende geld koop je een auto. Je koopt toch geen auto van je st.finan.

Antwoorden (1)

Als je bij een controle aannemelijk kunt maken dat je het geld voor de auto op een legale manier hebt kunnen sparen, is er niets aan de hand.

Als je vier jaar € 1000,- studiefinanciering hebt gekregen, zijn je inkomsten € 48000,-.
Als daar een auto van € 24000,- afgaat, moet je wel kunnen uitleggen hoe je van € 500,- per maand hebt kunnen leven...
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitwonend ook nog he, anders was die beurs NOOOOIT zo hoog geweest. Thuis wonen kost je al minstens 200 euro in de maand, tenzij je ouders je matsen. Maar buiten de deur lukt je dat echt niet. dan ruik ik toch heel in de verte iets van fraude.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tenzij pa en ma rijk zijn en alles betaald hebben. Maar dan snap ik niet waarom je jezelf een lening aandoet en je ook nog eens van geleend geld een nieuwe(!) auto wilt kopen. Als er uitzicht is op een baan een daar een auto voor nodig is dan snap ik nog dat je daarvoor wilt lenen, maar het enige criterium voor je auto is dan zo'n beetje dat hij het doet en dat er geen grote reparatiekosten zijn die je al van verre kunt ruiken. En dat krijg je volgens mij met een nul minder ook al voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als pa en ma rijk zijn krijg je in elk al geval geen aanvullende beurs ; dat betekent een groot deel lening (meer dan 600 euro per maand). En dan nog moet hij uitwonend zijn geweest, anders is het nog 300 euro minder wat je krijgt / meer wat je leent.
Maar als je op jezelf woont van 1000 euro in de maand.....dan kun je daar nooit 1000 euro in de maand van sparen.