mag een doktersassistente een griepprik geven zonder dat de arts dit weet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Indien zij daartoe de juiste kwalificaties heeft wel, ja.
jc54
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
En in opdracht.
Computoon
8 jaar geleden
Min is overigens niet van mij.
Nee, het is een geneesmiddel en dat mag alleen door een arts worden voorgeschreven. Daarbij is het geven van een injectie een voorbehouden handeling, wat betekent dat de doktersassistente deze alleen mag uitvoeren in opdracht van een arts.

In de praktijk wordt er echter gewerkt met protocollen voor de uitnodiging van patiëntengroepen en het toedienen van de jaarlijkse griepprikken is een hele organisatie, dus de arts zal lang niet altijd weten wie wanneer komt voor de griepprik, wie er al geweest is en wie eventueel nog komt. Wat dat betreft zou je kunnen stellen dat de arts niet altijd weet heeft van wie de griepprik (al) heeft gehad, maar dan heeft hij of zij wel al op papier (of: in het systeem) daarvoor de opdracht gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het geven van een injectie is een voorbehouden behandeling. Een assistente mag deze handeling alleen uitvoeren in opdracht van een arts. Die opdracht hoeft echter niet voor elke afzonderlijke injectie van de desbetreffende soort gegeven te worden. Maar die opdracht moet er wel zijn; ze mag geen griepprikken geven op eigen inintief.

Verder geldt dat de assistente de bekwaamheid moet hebben en bereid is aanwijzingen op te volgen. Voor de griepprik is het voldoende als de arts telefonisch bereikbaar is voor de assistentE. Voor vrijwel alle andere injecties geldt dat de assistente ze alleen mag geven in opdracht van de arts en als die arts op de praktijk aanwezig is waar de assistente ze toedient.
Computoon