Autobezit en een bijstandsuitkering. Hoe is dat geregeld?

Ik hoorde dat een auto van ouder dan 5 jaar is toegestaan en deze niet ingeleverd hoeft te worden bij het aanvragen van een bijstandsuitkering.

Maar wat als de persoon die de bijstandsuitkering aan wil vragen een auto heeft van bijvoorbeeld 8 jaar oud, maar met een hele hoge dagwaarde, bijvoorbeeld 20.000 euro.
Gaat dat problemen voor die persoon opleveren bij het aanvragen van de uitkering?

Vraag heeft overigens geen betrekking op mij zelf.

Maar iemand met bijvoorbeeld een auto van 4 jaar oud met een dagwaarde van 5000 euro, zou deze moeten inleveren, en iemand met een auto van 8 jaar oud, met een dagwaarde van 20.000 euro zou deze mogen behouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.8K

Het beste antwoord

Er wordt ook zeker naar de waarde van de auto gekeken. Een oldtimer van 10.000 euro mag dus niet.

Het gaat om eigen vermogen en dat is: Voor gezinnen is de grens 11.110 euro, voor alleenstaanden 5.555

Dus als je alleenstaand bent mag je auto niet meer dan 5,5 duizend euro waard zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een auto wordt als bezit aangemerkt en mag als je een uitkering krijgt niet meer waard zijn dan ca 2200 euro. ER wordt dus niet naar leeftijd van de auto gekeken. Of je moet kunnen bewijzen hem nodig te hebben voor het vinden van werk. Als je in de IOAW zit dan wordt niet naar vermogen gekeken, en mag je dus een auto van welke prijs dan ook
anneliez