Ben ik als nieuwe koper van een appartement verantwoordelijk voor de post van de vorige bewoners?

Ik krijg regelmatig post van de vorrige bewoners van mijn appartement en per ongeluk heb ik een brief opengemaakt welke niet voor mij bestemd was. Het betrof hier een executieverkoop van een pand, omdat de vorrige bewoner de hypotheek van dit pand niet overgemaakt heeft.Ik ben bang dat de vorrige bewoners hier geen weet van hebben. Ben ik nu degene die actie moet ondernemen, of moeten die mensen hun eigen boorntjes doppen.Ik woon hier nu al twee jaar!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nee je bent niet verantwoordelijk voor het verkeerd ontvangen van de post, maar ik zou in dit geval toch wel even contact opnemen met de desbetreffende bank zodat de vorige bewoners op de hoogte worden gesteld van de executieverkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je het adres hebt, zou ik het er gewoon opschrijven en het op de bus doen. Die brief die je per ongeluk open hebt gemaakt, kan je met plakband weer dichtplakken, en op de achterkant 'sorry' schrijven.
Het is hun eigen verantwoording, ervoor te zorgen, dat iedereen die dat moet weten, hun aktuele adres heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent hier niet verantwoordelijk voor. Indien je weet waar de betreffende bewoner heen is vertrokken kan je de post natuurlijk doorsturen. Niemand kan je hiertoe verplichten. Je bent niet verantwoordelijk voor post van iemand ander die op jouw adres aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je bent hier wel voor verantwoordelijk. Je bent verplicht de post te retourneren naar de afzender met de opmerking: verhuisd.

Toegevoegd na 21 uur:
verplicht = moreel verplicht
En nu weg die minnetjes!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Je zou het een morele verplichting kunnen noemen, of gewoon sociaal gedrag. Wettelijke verplichtingen zijn hier niet aan de orde.
Als men er pas woont is het fatsoenlijk post doortesturen,als je het adres weet. Nu,ook al is het na 2 jr en je weet de inhoud zou ik dit ook nog doen. De brief dichtplakken en excuses erop zetten. Denk dat ze blij zullen zijn als je dit doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plussie goed onderbouwd
Je woont nu al twee jaar op het adres waar je nog steeds post krijgt van de vorige bewoners.
jij bent niet verantwoordelijk voor hun post,de vorige bewoners zijn daar verantwoordelijk voor.
Zij moeten aan alle instanties hun nieuwe (huidige) adres opgeven waar zij hun post willen ontvangen.
Als nieuwe bewoner van het huis is het wel netjes om een tijdje de post door te sturen naar de oude bewoners (mits je het adres nog hebt),maar naar verloop van tijd moet het toch wel afgelopen zijn vind ik.
Jij bent niet de gene die hun dingen regelt toch?
Jij hebt ook een eigen leven.
Dat jij per ongeluk de post hebt geopend kan iedereen gebeuren,dat het poststuk een brief bevat met een executieverkoop is vervelend voor de betrokkenen,maar niet aan jou om hier actie over te ondernemen.
Als ik jou was zou ik de envelop dicht plakken en terug sturen naar de afzender.
Je zou op de envelop kunnen zetten dat de geadresseerde niet meer woonachtig is op het geadresseerde adres.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn advies: niet doorsturen, maar terugsturen naar de verzender. Ik heb ook ergens gewoond, waarbij de vorige huurder nogal schulden had gemaakt. Op een gegeven moment had ik een deurwaarder op de stoep en die gaf mij dit advies. Dan weet de verzender dat hij/zij daar niet meer woont en jij bent (hopelijk) voortaan van de ellende af. En: van post die in jou brievenbus ligt mag je ervan uitgaan dat die voor jou bestemd is, en dus (per ongelijk) openmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op alle post zetten: Retour afzender, Geadresseerde niet bekend op dit adres"". Danhoudt het op een moment vanzelf op.

Toegevoegd na 38 seconden:
wel in de bus gooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol. "Wel in de bus gooien". whaha :P +1
Nee, daar moeten ze zelf voor zorgen. Zij moeten zelf zorgen voor verhuisberichten etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent het niet verplicht, maar uit je vraag maak ik op dat je je toch een beetje zorgen maakt om de vorige bewoners. En gezien de inhoud van de brief kan ik me dat voorstellen. Als je het adres weet, zou ik je aanraden om de post door te sturen.
Je hebt dan in elk geval je best gedaan, om ze op de hoogte te stellen van deze feiten.
Andere mindere belangrijke post zou ik, zeker na twee jaar niet meer doorsturen, maar retourneren aan de afzender.
De bewoners zijn immers zelf verantwoordelijk voor t wijzigen van hun adresgegevens.