Is horeca personeel bevoegd om een alcohol drinkende 18+er een stempel te geven?

Deze stempel als bewijs dat je 18 jaar of ouder bent.

8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Als die alcoholdrinkende 18+er geen bezwaar heeft tegen een stempel, dan mag het horecapersoneel die aan hem geven.

Eigenaren van restaurants, cafés, snackbars enzovoort mogen voor hun horecagelegenheid eigen regels (binnen de wet) opstellen. Als die vinden dat daar het geven van een stempel bij hoort, dan mag dat.
Antoni
8 jaar geleden
Ja daartoe zijn ze bevoegd omdat dit onder de zogenaamde huisregels valt.

Je wordt namelijk niet verplicht er aan mee te werken: Je wordt niet gedwongen naar binnen te gaan. Wil je het niet: Ook prima, dan kan je alleen geen alcohol bestellen en indien de toegang sowieso boven de 18 is, dan mag je niet naar binnen als je geen stempel neemt. Zie het als een toegangsbandje bij een festival. Het is voor iedere medewerker duidelijk dat je op het terrein mag zijn. Zo dus ook in die kroeg: Er mag aan jou alcohol geschonken worden want jouw leeftijd is gecheckt, kenbaar door de stempel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de klant die gestempeld wordt het er mee eens is wel, alleen moet er dan wel goed gecheckt zijn of hij wel echt meerderjarig is anders is zowel het bedrijf als de drinker strafbaar