Wat zijn de criteria die een ambtenaar hanteert, van de gemeente, om te beoordelen of je woont aan het adres dat je hebt doorgegeven aan de DUO?

Ik ken mensen die kleren en brieven in een kamer bewaren en doen alsof ze daar wonen, terwijl ze daar niet wonen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft geen adres door aan het DUO, maar aan de gemeente. De ambtenaar zal, namens het college van B&W, de adreswijziging doorvoeren in het gemeentelijke basisadministratie. Hierop is de wet GBA van toepassing.
Wanneer er geen twijfel is, zal de adreswijziging doorgevoerd worden en na één dag inzichtelijk zijn voor het DUO. Twijfel kan er zijn als het adres dat je opgeeft volgens de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) een status heeft die niet bewoonbaar is, bijvoorbeeld een winkel, een garage etc.
Daarnaast is er bij huurwoningen vaak een maximum opgelegd door of (bij particulieren met een verhuurdersvergunning) aan de verhuurder. Er kan ook twijfel zijn als je eerder op het adres ingeschreven bent geweest, maar na een onderzoek blijkt dat dat niet zo was en je op last van het college B&W daar bent uitgeschreven.
Er zijn meer voorbeelden te bedenken Waarom dit allemaal gebeurt:
Je bent volgens de wet GBA verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont: art 66, wet GBA.

Het beste antwoord

Huisbezoeken
DUO laat in heel Nederland huisbezoeken uitvoeren bij studenten van wie de woonsituatie vragen oproept. Hieronder vind je een overzicht van alle maatregelen:

Als je op kamers woont, moet het adres overeenkomen met het adres dat je hebt opgegeven aan de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Als bij een controle blijkt dat je niet op het GBA-adres woont, dan is er sprake van misbruik en wordt je uitwonendenbeurs omgezet naar een (lagere) beurs voor thuiswonende studenten.

De te veel ontvangen studiefinanciering moet je terugbetalen. Daarnaast krijg je een boete die je direct en in één keer moet betalen. Deze boete bedraagt 50% van de aan jou toegekende studiefinanciering over de periode waarin het misbruik heeft plaatsgevonden. De boete wordt geïnd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Ook ouders, tantes, ooms, vrienden en kennissen kunnen een boete opgelegd krijgen, als blijkt dat zij hebben meegewerkt aan het misbruik maken van de uitwonendenbeurs.

Bij herhaling van het misbruik kom je niet meer in aanmerking voor studiefinanciering. De te veel ontvangen studiefinanciering moet je terugbetalen. Daarnaast krijg je een boete die je direct en in één keer moet betalen. Deze boete bedraagt 100% van de aan jou toegekende studiefinanciering over de periode waarin het misbruik heeft plaatsgevonden. De boete wordt geïnd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). In ernstige gevallen zal DUO aangifte doen bij het Openbaar Ministerie.

De criteria worden niet bekend gemaakt, het is vaak gewoon ook het gevoel van de controleur maar als alle administratieve gegevens kloppen is de kans klein dat ze je komen controleren. Als je er dan niet bent en er woont heel iemand anders zullen ze verder gaan zoeken en contact met je opnemen. Door het huis lopen en het aantal tandenborstels tellen en naar kledingmaten kijken zullen ze niet snel doen. De politie heeft ook een huiszoekingsbewijs nodig om jouw huis te doorzoeken en zo iemand zou zomaar in de kasten mogen kijken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb nog meer gevonden, er kan ook gevraagd worden om een controlebrief:

In de uitwonende controlebrief moet je bewijsstukken meesturen:
http://financieringstudie.nl/controle-op-woonadres/
(past niet meer in dit antwoordvakje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je geeft geen adres door aan het DUO, maar aan de gemeente. De ambtenaar zal, namens het college van B&W, de adreswijziging doorvoeren in het gemeentelijke basisadministratie. Hierop is de wet GBA van toepassing.

Wanneer er geen twijfel is, zal de adreswijziging doorgevoerd worden en na één dag inzichtelijk zijn voor het DUO.
Twijfel kan er zijn als het adres dat je opgeeft volgens de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) een status heeft die niet bewoonbaar is, bijvoorbeeld een winkel, een garage etc.
Daarnaast is er bij huurwoningen vaak een maximum opgelegd door of (bij particulieren met een verhuurdersvergunning) aan de verhuurder. Er kan ook twijfel zijn als je eerder op het adres ingeschreven bent geweest, maar na een onderzoek blijkt dat dat niet zo was en je op last van het college B&W daar bent uitgeschreven.
Er zijn meer voorbeelden te bedenken.

Waarom dit allemaal gebeurt:
Je bent volgens de wet GBA verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont: art 66, wet GBA.