Gegevens gestolen uit t ziekenhuis, kan ik stappen ondernemen?

Ik krijg een brief van mijn ziekenhuis dat er bij een cyberaanval gegeven van mij en 47 andere zijn gestolen.
Het betreft hier mijn persoonlijke gegevens en mijn medische dossier.

Welke stappen kan ik tegen mijn ziekenhuis ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De enige stap die u zou kunnen zetten is overstappen naar een ander ziekenhuis en het huidige ziekenhuis verzoeken om uw gegevens te vernietigen, zodat het in de toekomst niet meer voorkomt. Anders dan dat valt er weinig te doen.

Hoewel het ziekenhuis de plicht heeft om zorgvuldig met gegevens om te gaan, en het dus onrechtmatig is als dit niet het geval blijkt te zijn, is er niet zoiets als een boete die ze tegenover u verschuldigd zijn. Dat kent de Nederlandse wet simpelweg niet.

In het theoretische geval dat er daadwerkelijke schade mocht ontstaan omdat iemand uw gestolen medische gegevens kan inzien, dan kan het zijn dat het ziekenhuis aansprakelijk gesteld zou kunnen worden. Maar u moet dan wel kunnen bewijzen dat het ziekenhuis nalatig is gebleven bij het beschermen van de gegevens. Dat lijkt me lastig. U moet namelijk niet alleen aantonen dat de gegevens niet goed beschermd waren, maar u moet ook bewijzen dat het ziekenhuis het had moeten weten dat dit niet goed geregeld was.

Het is dus zeer waarschijnlijker dat niet het ziekenhuis, maar de dieven schadeplichtig zullen zijn. Maar ja, dat geeft weer een hele set nieuwe vraagstukken.