Waarom wordt stigmatiseren in Nederland eenzijdig toegestaan?

Als voorbeeld wordt men de stempel allochtoon toebedeeld, en sterker nog deze wordt verder gestigmatiseerd door onderscheid te maken in Westere allochtoon en Niet-Westerse allochtoon. Bijvoorbeeld in rapporten van de overheid gebeurd dit.

Waarom mag dit wel én in economische stukken bijvoorbeeld geen onderscheid worden gemaakt tussen de elite en paupers? Wetend dat pauper een vervelende klank geeft, daar het gewoon arm betekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk ben je tegen stigmatiseren, dat begrijp ik al uit je vraag. Alleen je bent een beetje overgevoelig voor stigmata, je ziet ze waar ze niet zijn.
Ik ben in Brabant iemand van boven de grote rivieren, niet een van ons. Dat is zo. Ik doe mijn best om te laten merken dat ik hier met iedereen meeleef en mensen mogen ook met mij meeleven, dat is integratie. Bij de gemeente staat dat ik afkomstig ben uit Den Haag.
In groter verband: iemand die niet geboortig is in Nederland is een allochtoon. In het woord is begrepen dat hij hier woont, maar hier niet is geboren. Er wordt niet gespecificeerd.
Het staat iedereen in Nederland vrij om volop mee te doen.
Een heleboel doen dat ook. Dan staat er nog steeds bij de gemeente genoteerd dat ze hier niet zijn geboren. Helaas zijn er een heleboel die bijna weigeren om mee te doen. Door deze mensen krijgt het woord allochtoon een bijsmaak, zij onderscheiden(discrimineren) zichzelf.

Antwoorden (3)

Hoe kom je erbij dat dit stigmatiserend is?
Als iemand oorspronkelijk uit een land komt dat niet-westers is dan is hij/zij een niet-westerse allochtoon, al of niet met een Nederlands paspoort. Twee generaties verder is dat weer over.
En wat zou dat eigenlijk?
Pas jouw gedachten die je erbij hebt, maken er een stigma van.

Als het nodig is om in bepaalde overzichten met klassen te werken, gebeurt dat ook. Pauper kan een scheldwoord zijn. De laagstbetaalden is hetzelfde.
Allochtoon is geen scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Goed zo! zou zomaar ook mijn antwoord kunnen zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn met de politieke beladenheid van het woord allochtoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou pauper een scheldwoord zijn? Trouwens Ineke, ik ben zelf tegen stigmatiseren!
Je mag EEN stempel gebruiken om te stigmatiseren, maar dan moet het wel de stempel zijn die de meerderheid van de anderen in dit land hanteren. Zodra je ertegen ingaat, ben je net zo vogelvrij als de allochtonen waartegen die stempel bedoeld is. Dit is politiek zo, je mag alles zeggen als het maar de meerderheid is die het roept. En daarom wordt stigmatiseren in Nederland eenzijdig toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt in rapporten van bijvoorbeeld het CBS ook onderscheid tussen het salaris en de opleiding van mensen.

Bijvoorbeeld dat hoger opgeleiden ouder worden en minder vaak ziek zijn. Of andersom gezegd, 'paupers' zijn vaker ziek en gaan eerder dood. Dat het woord paupers niet gebruikt wordt komt omdat dit geen duidelijk onderscheid aangeeft. Want, wat is arm? Dus boven en onder een bepaalde inkomensgrens of vrij te besteden inkomen.

Terwijl bij allochtonen het woord de lading WEL duidelijk dekt. Een allochtoon is iemand die niet de Nederlandse nationaliteit heeft, een niet westerse allochtoon is iemand die niet uit europa of amerika komt en allochtonen van de tweede generatie zijn kinderen van allochtoonse ouders die al in Nederland woonden op het moment dat zij kinderen kregen.

Bovendien er is niets mis met een feit. Een allochtoon BEN je als je in het buitenland geboren bent. Een vrouw BEN je als je geen piemel hebt en een hoge opleiding HEB je wanneer je minimaal een hbo diploma hebt. Dit zijn allemaal duidelijk te onderscheiden groepen zonder zwart wit gebied. Terwijl een pauper WEL een onduidelijke grens heeft. Is iemand die een hypotheek van een miljoen heeft een pauper? Arm is hij wel namelijk met zoveel schulden, maar een pauper?

En naast allochtoon is er ook een autochtoon, is dit dan niet ook stigmatiseren?