Leerplicht bij ongeoorloofd schoolverzuim meerderjarige?

Hoi, ik ben 18 en zit op de havo, nu vroeg ik me af: stel ik ben een keer ongeoorloofd afwezig, wat kan de school dan doen? Ik ben namelijk niet meer leerplichtig...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Een keertje zal niet erg zijn. Maar je hebt een contract met de school. Volgens dit contract (zal waarschijnlijk de OER zijn), moet je een x aantal uren aanwezig zijn. Ben je te vaak afwezig heb je kans dat je een negatief studieadvies krijgt. Gebeurt het dan nog vaker heb je kans op een negatief bindend studieadvies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een bindend studieadvies (BSA) is een beslissing van de universiteit of hogeschool over de voortgang van de opleiding van de student aan het einde van het eerste studiejaar.
OER is de Onderwijs- en examenregeling waarin de hoofdlijnen van het onderwijsprogramma en de examinering zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juistem. Je bent niet meer wettelijk leerplichtig, maasr wordt wel geacht je aan de regels van de school te houden en een nuttige dagbesteding te hebben.
Aangezien je niet meer leerplichtig bent na je 18e verjaardag, kun je ook niet worden vervolgd als je niet naar school gaat.
Dit betekent echter niet dat de overheid zich niet bemoeit met de opleiding van jongvolwassenen van 18 jaar – 23 jaar.
Ook voor 18+ leerlingen is verzuimregistratie verplicht. Officieel na vier weken aaneengesloten verzuim moet de school het melden via het Verzuimportaal van DUO. (Dienst Uitvoering Onderwijs).
De melding komt binnen bij de RMC medewerker van de gemeente. (RMC = Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten).
De overheid probeert namelijk om iedereen tot 23 jaar nog een startkwalificatie te laten behalen. Een startkwalificatie is een havo- vwo- of mbo2-diploma.

Een keertje spijbelen als 18+ kan ongestraft, maar bedenk wel dat vroegtijdig de school verlaten bijna altijd begint met dat eerste, ene, dagje spijbelen.

Toegevoegd na 1 dag:
Stel dat je geen startkwalificatie haalt dan houdt het wel in dat je onder de leerwerk- en meldingsplicht kunt gaan vallen.
De leerwerkplicht houdt in dat jongeren (tot 27 jaar) naar school moeten gaan óf moeten werken het zgn leerwerktraject.
Op dit moment is er nog geen algemene leerwerkplicht. Maar in veel gemeenten krijgen jongeren die een uitkering aanvragen niet zomaar bijstand, ze moeten werken of naar school.