Wanneer is de verkeersregel met "gelijke nadering" afgeschaft?

Vroeger golden de voorrangsregels alleen bij gelijke nadering. Op een gelijkwaardige kruising heeft verkeer van rechts nu gewoon voorrang. Als er van rechts een hele stoet auto's komt, hebben die nu allemaal voorrang.

Vroeger had alleen de auto voorrang die gelijktijdig met jou de kruising naderde. Daarna mocht jij, ook al kwam je van links - jij was immers eerder bij die kruising dan al die andere auto's die van rechts kwamen.

Wanneer is de regel afgeschaft dat de voorrangsregels alleen gelden bij gelijke nadering?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zat laatst bij iemand van 55 in de auto, die dacht dat die oude regel nog steeds gold. We naderden een voorrangsweg, hij liet twee auto's voorgaan, en gooide zich toen ineens zelf op de voorrangsweg. Dat de derde auto ging toeteren, vond hij maar bot - wij waren immers eerder bij de kruising dan die derde auto, dus wij hadden toch voorrang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet anders herinneren dan dat rechts altijd voorrang heeft (bij gelijke voertuigen), dat was al zo toen ik verkeersexamen deed op de lagere school.
Toen ik verkeersexamen deed was het nog wel altijd zo dat gemotoriseerd voor niet gemotoriseerd ging.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring als jij. Een paar jaar geleden hoorde ik voor het eerst dat er ooit een beperking gold dat voorrangsregels alleen zouden gelden bij gelijke nadering. Pas onlangs merkte ik aan dit voorbeeld dat iemand van 55 het nog zo had geleerd. Voor mij is het puur een regel uit de geschiedenisboekjes, net als de regel dat elke automobiel vooraf moest worden gegaan door een man met een rode vlag, om de omstanders te waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste vind ik dan weer wel een goed plan :)

Antwoorden (3)

Ik kan me niet zo'n regel niet herinneren !in Nl ! In Amerika ja daar wel .hier in mijn beleving niet . Had de persoon in kwestie wel in Nl z'n rijbewijs gehaald ? Mogelijk ,Antillen ,Suriname ,daar zijn zulke regels ,door Amerikaanse invloeden wel geweest !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1906 werd de Motor- en Rijwielwet van kracht. In 1935 werd een nieuwe Motor- en Rijwielwet aangenomen (de Wegenverkeerswet). In 1994 de Wegenverkeerswet (WVW '94): in deze wet de centrale wet- en regelgeving op het gebied van verkeer. In 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ( RVV '90): het RVV beschrijft de concrete verkeersregels, verkeerstekens en aanwijzingen. Als antwoord op je vraag: zeer waarschijnlijk is die regel dus verandert bij introductie van het RVV: artikel 15: het verlenen van voorrang: "op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders".

Toegevoegd na 4 minuten:
Als aanvulling op het antwoord van Kapperkort: ook ik kan me zo'n regeling niet herinneren en heb in 1973 mijn rijbewijs gehaald. Ik weet niet beter of rechts heeft voorrang, of dat nou 1 auto is of 36. Trouwens fietsers hebben tegenwoordig ook voorrang als ze van rechts komen, iets wat door veel automobilisten genegeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snel verkeer (auto's ed) voor langzaam verkeerd (fietsers ed) mochten is in 2001 afgeschaft. Misschien vergeten daardoor bestuurders om voorrang te verlenen aan de fietsers.
Deze regel moet dan vóór 1970 al afgeschaft zijn want ik ken hem niet. Vroeger waren minder auto's in het verkeer en dan kan zo'n regel wel gehanteerd worden. Tegenwoordig kom je alleen maar auto's tegen (ook op zaterdag en zondag en ook minden in de nacht om 03.00 uur). Deze regel zou in deze tijd alleen maar ellende veroorzaken in het verkeer.