Hoe zit dat met ouderlijk gezag, erkenning van biologische vader en voogdij aanvraag voor niet biologische vader?

situatie:

Er is een kind geboren met als moeder M. welke erkend is door partner P.
Als het kind 4 is gaan zij trouwen
Na 3 jaar gaan zij weer scheiden

Heeft partner P. dan ouderlijk gezag?
Zo niet, kan M. dan gezamenlijk gezag aanvragen over kind zonder toestemming van P.?

Mocht M. komen te overlijden, gaat kind dan automatisch naar P.?
Of is het mogelijk dat M. notarieel een voogd aanwijst in haar plaats?

En zou het dan mogelijk zijn dat indien kind samen met M. en voogd een langdurige huishouden vormden dat kind dan bij voogd mag blijven wonen na overlijden van M.?

Toegevoegd na 19 uur:
naar aanleiding van antwoorden:

Ik snap dit een ingewikkelde zaak is en geen exacte wetenschap. Ik weet ook dat als de biologische vader het kind erkent, maar de ouders zijn NIET getrouwd, het GEEN ouderlijk gezag heeft.
Daarom vraag ik me af of in dit geval P. alsnog ouderlijk gezag heeft nadat er na jaren alsnog een huwelijk is geweest, maar de ouders weer zijn gaan scheiden.
Het verschil tussen erkenning en ouderlijk gezag is bijvoorbeeld dat bij ouderlijk gezag BEIDE ouders aanwezig moet zijn bij het aanschaffen van een ID Kaart.
Ik neem aan dat M. notarieel mag vast laten leggen, wie de voogd wordt van het kind bij overleiden van M. ? Is dat zo? En ik vraag me dus af of dit kan zonder toestemming van P. zodat deze voogd in ieder geval een kans krijgt om voor het kind te mogen blijven zorgen.
Stel namelijk dat kind al 5 jaar samen met M. en mogelijke voogd samen woont en M. dan komt te overlijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als die P. de biologische vader is en het kind als het zijne heeft erkend,
dan blijft P. de vader. Punt.
En natuurlijk heeft die dan ouderlijk gezag.
Logisch, want het is de vader.

Dan kan M. niet zomaar een ander als gezaghebber, voogd of wat dan ook
aanwijzen, zonder toestemming van P.
Want dat is de vader.

Als M. komt te overlijden ontstaat er een andere situatie en zal op de eerste plaats gekeken worden naar de belangen van het kind.
Wat is de situatie van P. op dat moment?
En waar is het kind de laatste jaren opgegroeid?
Dat zijn de vragen die dan gesteld gaan worden.