is een nacht in de politiecel zitten juridisch gezien gelijk te stellen met detentie?

Toegevoegd na 2 uur:
heel duidelijk antwoord. maar een aanvulling op de vraag: Holleeder werd weer opgepakt . Geldt dat ook niet als detentie (tenminste totdat rechter-commissaris heeft gesproken)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Als u niet beschuldigd bent van een strafbaar feit, maar 'slechts' bent aangehouden op verdenking van het plegen van een feit, en u wordt vervolgens ' heen gezonden' (omdat er blijkbaar geen goede redenen zijn om u nog verder vast te houden) dan is dat geen detentie. Detentie is alleen mogelijk na een veroordeling daartoe, door een rechter. let op: de politie kan u ook na het heenzenden nog steeds als verdachte of getuige beschouwen. Overigens is de vraag wel erg algemeen gesteld, en in de praktijk blijken de omstandigheden er veel toe te doen. Als er bij voorbeeld sprake is van het ' gezamenlijk' plegen van een misdrijf, kan de pech dat u tot een bepaalde groep behoort (of daartoe wordt gerekend) aanleiding zijn om u te verdenken van het plegen van 'misdaad in vereniging'. dan worden zo veel mogelijk mensen opgepakt die met de gepleegde feiten te maken kunnen hebben (denk aan voetbalrellen of demonstraties die uit de hand lopen); vervolgens worden degenen die blijkbaar onschuldig waren, zoals toevallige passanten, 'heen gezonden'. Wanneer de gemeente een bepaalde verordening vaststelt, gekoppeld aan een gebeurtenis, kan de politie vergaande bevoegdheden hebben om mensen op te pakken.
Bent u vervolgens 'heen gezonden' dan bent u in elk geval niet in aanraking geweest met justitie.

Toegevoegd na 6 dagen:
Zie de reactie (direct op de vraag) van Joan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de definitie van de DJI valt het voorarrest onder detentie, dus ook dat nachtje politiecel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pieter een nachtje politiecel is geen voorarrest, maar kan het gevolg zijn van een aanhouding.
Iemand wordt tijdelijk van zijn vrijheid ‘beroofd’ (aangehouden) en moet mee naar het bureau , omdat men bang is dat hij de benen neemt. Vaak wordt men direct na het verhoor weer vrijgelaten.
Wordt men niet vrijgelaten dan begint na het einde van het verhoor de periode van inverzekeringstelling. De inverzekeringstelling is het verblijf op het politiebureau dat volgt op de fase van het ophouden voor verhoor. Een verhoor op een politiebureau heeft maximale tijden, afhankelijk van de ernst waar de aanhouding op is gebaseerd. De tijd tussen 00.00 middernacht en 09.00 uur ‘s ochtends wordt niet meegerekend. Schadevergoeding of recht op aftrek van voorarrest kan pas worden verkregen vanaf de inverzekeringstelling op het politiebureau.
Van mij geen min hoor, je hebt de definitie gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Kan gebeuren.